Etämuseopalvelut kotihoidon asiakkaille : Kuvapuhelinpalvelu museokokemuksen alustana
Ritari, Jaakko (2021)
Ritari, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113044
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen kuvapuhelinpalvelua kotihoidon asiakkaiden museokokemuksen alustana, sekä sen hyötyjä ja haasteita. Tutkimuksen kohteena ovat tässä opinnäytetyössä kotihoidon asiakkaat, sillä heille voi olla haastavaa osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan. Opinnäytetyössäni tulee ilmi, miten tärkeää mm. liikuntarajoitteisille ja muistisairaille on nauttia museoiden palveluista esimerkiksi muistin ja toimintakyvyn virkistämiseksi. Covid-19-pandemian tuomat asiakasmäärien rajoitukset ovat pakottaneet museot keksimään uusia ratkaisukeinoja asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyössäni selvitän, mikä on kuvapuhelin ja miten sitä voidaan käyttää hyväksi etämuseopalveluiden luomisessa. Haluan myös kartoittaa mahdollisen tarpeen etämuseopalveluille, sekä sen mahdolliset hyödyt, esimerkiksi sellaisille asiakkaille, joille museoon pääsy voi olla hankalaa.
Käytän opinnäytetyössäni hyväksi myös geronomiopiskelijoille järjestämäni kyselyn tuloksia. Sen tarkoituksena oli tuoda tuoreita näkemyksiä alan opiskelijoilta liittyen esimerkiksi kuvapuhelinpalveluiden järjestämiseen. Mitä haasteita ja mahdollisuuksia se toisi esimerkiksi kotihoitajille, tai kotihoidon asiakkaille itselleen?
Lisäksi esittelen kaksi kehittelemääni etämuseoideaa, joiden tarpeen, toteuttamiskelpoisuuden sekä haasteet olen kartoittanut.
Opinnäytetyössäni selvitän, mikä on kuvapuhelin ja miten sitä voidaan käyttää hyväksi etämuseopalveluiden luomisessa. Haluan myös kartoittaa mahdollisen tarpeen etämuseopalveluille, sekä sen mahdolliset hyödyt, esimerkiksi sellaisille asiakkaille, joille museoon pääsy voi olla hankalaa.
Käytän opinnäytetyössäni hyväksi myös geronomiopiskelijoille järjestämäni kyselyn tuloksia. Sen tarkoituksena oli tuoda tuoreita näkemyksiä alan opiskelijoilta liittyen esimerkiksi kuvapuhelinpalveluiden järjestämiseen. Mitä haasteita ja mahdollisuuksia se toisi esimerkiksi kotihoitajille, tai kotihoidon asiakkaille itselleen?
Lisäksi esittelen kaksi kehittelemääni etämuseoideaa, joiden tarpeen, toteuttamiskelpoisuuden sekä haasteet olen kartoittanut.