Nuotti-valmennuksen markkinointi : Miten tavoittaa palvelun tarvitsijat tehokkaasti
Päkkilä, Marja-Leena (2021)
Päkkilä, Marja-Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112900
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa erityisentuen tarpeessa olevilta nuorilta- ja nuorilta aikuisilta kokemuksia ja ajatuksia markkinoinnin näkökulmaan. Työssä selvitettiin, mistä ja miten he ovat saaneet palveluista tietoa ja mistä he haluaisivat tietoa löydettävän. Kyselylomake lähetettiin kuntoutusvalmennuksessa olleille asiakkaille. Vastaavaa tutkimusta ei yrityksessä ole aiemmin tehty.
Teoriaosuudessa käsittelin kuntoutuspalveluiden määritelmää sekä markkinoinnin vaikutuksia palve-luiden hankintaan. Markkinoinnin kilpailukeinoista kävin läpi markkinointimix 7P-mallia, joka on suunnattu erityisesti palveluidenmarkkinointiin.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimusosio suoritettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 72 nuorelle ja vastauksia saatiin 23, mitä pidän hyvänä, kohderyhmä huomioiden. Yllättävänä pidin avointen vastausten määrää, mikä kertoo mielestäni vastanneiden nuorten aidosta kiinnostuksesta vaikuttaa palveluiden saatavuuteen.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että markkinointi pystyy hyödyntämään saamaamme tietoa uusien palveluiden markkinoinnissa. Kohderyhmien tunnistaminen ja heidän digitaalinen käyttäytyminen on tärkeää markkinointia suunniteltaessa.
Teoriaosuudessa käsittelin kuntoutuspalveluiden määritelmää sekä markkinoinnin vaikutuksia palve-luiden hankintaan. Markkinoinnin kilpailukeinoista kävin läpi markkinointimix 7P-mallia, joka on suunnattu erityisesti palveluidenmarkkinointiin.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimusosio suoritettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 72 nuorelle ja vastauksia saatiin 23, mitä pidän hyvänä, kohderyhmä huomioiden. Yllättävänä pidin avointen vastausten määrää, mikä kertoo mielestäni vastanneiden nuorten aidosta kiinnostuksesta vaikuttaa palveluiden saatavuuteen.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että markkinointi pystyy hyödyntämään saamaamme tietoa uusien palveluiden markkinoinnissa. Kohderyhmien tunnistaminen ja heidän digitaalinen käyttäytyminen on tärkeää markkinointia suunniteltaessa.