Digitaalisten kanavien kartoitus B2B-markkinointiin : Viinitalo Melkko Oy
Canales-Aarrekorpi, Alexandro (2021)
Canales-Aarrekorpi, Alexandro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012502
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä digitaaliset markkinointikanavat olivat soveliaita yrityksen B2B-markkinoinnin harjoittamiseen, ja miten kanavia voitiin parhaiten hyödyntää. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat B2B-myynti ja -markkinointi sekä digitaalinen markkinointiviestintä. Näiden teemojen sisällä käsitellään tarkemmin muun muassa ostoprosessia, sisältömarkkinointia, suosituimpia digimarkkinointikanavia ja niiden erityispiirteitä sekä keskeisiä mittareita kanavien mittaamiseksi.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimus- ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja benchmarkingia. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin nykyisten asiakkaiden käyttötottumuksia digitaalisissa kanavissa, sekä kartoitettiin yhteistyökumppanin viestinnän koettua laatua. Vertailututkimuksen pohjaksi tehtiin nykytilankartoitus hyödyntäen SWOT-analyysiä. Analyysissä tarkasteltiin yhteistyökumppanin digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta, minkä pohjalta lähdettiin havainnoimaan eri organisaatioiden markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa benchmarkingin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy kehitysehdotuksia yrityksen nykyisten digitaalisten viestintäkanavien hyödyntämiseen, sekä uusien kanavien käyttöönottoa koskien. Kanavista Facebook, verkkosivut ja sähköposti osoittautuvat parhaiksi kanaviksi yrityksen nykyisille yritysasiakkaille viestimiseen. The purpose of the thesis was to identify the most suitable digital marketing channels for B2B marketing, and how these channels could best be used. The theoretical framework of the thesis consists of B2B sales and marketing and digital marketing communications. Some of the themes discussed in the subchapters include the purchasing process, content marketing, popular digital marketing channels and their characteristics, as well as tools and indicators for analytics.
In the empirical part of the thesis, the data was collected by two different methods: survey and benchmarking. SWOT analysis was used to create a starting point for the benchmarking, for which different organizations were analyzed to find out about best practices to improve the marketing activities of the client company. The survey was conducted to map the digital channels that the business customers of the company were using, and to access the quality of the client’s marketing communications.
The results of the thesis provide development proposals for the improvement of the currently used digital channels, as well as regarding the introduction of new channels. Email, the client’s website and Facebook appear as the best channels for their digital marketing communications.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimus- ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja benchmarkingia. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin nykyisten asiakkaiden käyttötottumuksia digitaalisissa kanavissa, sekä kartoitettiin yhteistyökumppanin viestinnän koettua laatua. Vertailututkimuksen pohjaksi tehtiin nykytilankartoitus hyödyntäen SWOT-analyysiä. Analyysissä tarkasteltiin yhteistyökumppanin digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta, minkä pohjalta lähdettiin havainnoimaan eri organisaatioiden markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa benchmarkingin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy kehitysehdotuksia yrityksen nykyisten digitaalisten viestintäkanavien hyödyntämiseen, sekä uusien kanavien käyttöönottoa koskien. Kanavista Facebook, verkkosivut ja sähköposti osoittautuvat parhaiksi kanaviksi yrityksen nykyisille yritysasiakkaille viestimiseen.
In the empirical part of the thesis, the data was collected by two different methods: survey and benchmarking. SWOT analysis was used to create a starting point for the benchmarking, for which different organizations were analyzed to find out about best practices to improve the marketing activities of the client company. The survey was conducted to map the digital channels that the business customers of the company were using, and to access the quality of the client’s marketing communications.
The results of the thesis provide development proposals for the improvement of the currently used digital channels, as well as regarding the introduction of new channels. Email, the client’s website and Facebook appear as the best channels for their digital marketing communications.