Sisältömarkkinointi vaikuttamisen välineenä
Hurmerinta, Joni (2021)
Hurmerinta, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812370
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sisältömarkkinointia vaikuttamisen välineenä. Siinä keskityttiin digitaaliseen sisältömarkkinointiin sen nykyisen teorian ja käytännön pohjalta. Opinnäytetyössä esiteltiin sisältömarkkinoinnin päälinjoja ja sen toteuttamisen haasteita.
Kiinnostavaa on, että digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut kaiken aikaa huolimatta epävarmasta pandemiavuodesta. Sen selville saamiseksi, mitä keinoja, haasteita, kompastuskiviä sisältömarkkinoinnissa on ja miten asiakaskokemusta hyödynnetään, opinnäytetyössä on tehty kyselylomake sisältömarkkinoinnin vaikuttavuudesta ja se lähetettiin noin 50 henkilölle. Vastauksia on saatu n. 15 %. Kyselyn lisäksi on tehty haastattelu kolmelle sisältömarkkinointiyrityksen asiantuntijalle. Kysely ja haastattelu on toteutettu viikoilla 15-17, 2021.
Opinnäytetyössä sisältömarkkinointia tutkittiin sisältöstrategian, mallien, tavoitteiden ja keinojen sekä niiden optimoimisen näkökulmasta. Vaikuttavuutta tutkittiin analytiikan, tehokkuuden, asiakaskokemuksen, liiketoiminnan ja brändin kannalta. Kyselylomakkeen ja haastattelujen pohjalta nämä nousivat keskeisiksi tekijöiksi markkinoinnissa.
Sisältömarkkinoinnin vaikuttavuus ei ole vain laadukkaan sisällön tuotannossa, vaan jatkuvassa prosessissa, jossa analysoidaan sisällön tuotannon toimivuutta alusta loppuun strategisin menetelmin. Mikään sisältö ei kuitenkaan nouse itsestään esiin, vaan tarvitaan liiketoiminnan keinoja asiakasmarkkinointiin. Brändin tunnettuuden lisäämisellä ja asiakaskokemuksen hyödyntämisellä on siinä
keskeinen merkitys. Digitaalisen sisällön tuotannon, työkalujen ja mittareiden sekä data-analytiikan avulla markkinoinnista tulee vaikuttavaa.
Kiinnostavaa on, että digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut kaiken aikaa huolimatta epävarmasta pandemiavuodesta. Sen selville saamiseksi, mitä keinoja, haasteita, kompastuskiviä sisältömarkkinoinnissa on ja miten asiakaskokemusta hyödynnetään, opinnäytetyössä on tehty kyselylomake sisältömarkkinoinnin vaikuttavuudesta ja se lähetettiin noin 50 henkilölle. Vastauksia on saatu n. 15 %. Kyselyn lisäksi on tehty haastattelu kolmelle sisältömarkkinointiyrityksen asiantuntijalle. Kysely ja haastattelu on toteutettu viikoilla 15-17, 2021.
Opinnäytetyössä sisältömarkkinointia tutkittiin sisältöstrategian, mallien, tavoitteiden ja keinojen sekä niiden optimoimisen näkökulmasta. Vaikuttavuutta tutkittiin analytiikan, tehokkuuden, asiakaskokemuksen, liiketoiminnan ja brändin kannalta. Kyselylomakkeen ja haastattelujen pohjalta nämä nousivat keskeisiksi tekijöiksi markkinoinnissa.
Sisältömarkkinoinnin vaikuttavuus ei ole vain laadukkaan sisällön tuotannossa, vaan jatkuvassa prosessissa, jossa analysoidaan sisällön tuotannon toimivuutta alusta loppuun strategisin menetelmin. Mikään sisältö ei kuitenkaan nouse itsestään esiin, vaan tarvitaan liiketoiminnan keinoja asiakasmarkkinointiin. Brändin tunnettuuden lisäämisellä ja asiakaskokemuksen hyödyntämisellä on siinä
keskeinen merkitys. Digitaalisen sisällön tuotannon, työkalujen ja mittareiden sekä data-analytiikan avulla markkinoinnista tulee vaikuttavaa.