Heureka Exhibition Monitor - Näyttelytekniikan etähallinta ja sen vaikutus henkilökunnan osalta
Harjumäki, Aleksandr (2021)
Harjumäki, Aleksandr
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812309
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin etähallintaa ja erityisesti tiedekeskusympäristössä näyttelytekniikan etähallintaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Heurekalle. Aihe on rajattu kuitenkin niin, että aihetta käsitellään henkilökunnan näkökulmasta, toisin sanottuna niiden Heurekan henkilökuntalaisten näkökulmasta, jotka tekevät asiakkaiden ja näyttelykohteitten huollon parissa työtehtäviä. Tässä työssä näyttelytekniikka viittaa näyttelykohteisiin, joissa toteutus on joko täysin tietotekniikkaan pohjautuva tai tehty niin, että sitä voisi hallinnoida etänä.
Aiheen spesifisyyden vuoksi valtaosa aineistosta on verkosta löytynyttä materiaalia, mutta empiirinen osio ja kerätty tutkimusaineisto toi valoon paljon materiaalia, sellaisesta näkökulmasta, jota harvemmin kuullaan. Aiheesta ei myöskään ole aiemmin tehty tutkimuksellisia töitä tai painatettuja julkaisuja.
Heurekan henkilökunnalla on aiemmin ollut käytössä ”Heureka Exhibition Monitor”, joka oli IT-yksikössä toimineen harjoittelijan luomus näyttelyiden huoltotöiden sekä ylläpidon helpottamiseksi, mutta se kuitenkin jäi keskeneräiseksi ja päivitykset lakkasivat. Heurekan IT-yksiköstä ehdotettiinkin mahdolliseksi aiheeksi tutkia, onko näyttelytekniikan etähallinnalle tarvetta ja sen vaikutuksia henkilökunnan osalta tiedekeskusympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli ”näyttelytekniikan etähallinnan vaikutus henkilökunnan osalta”. Työssä aloitetaan etähallinnan teoriasta, josta jatketaan tutkimusmenetelmiin ja viitekehyksiin. Menetelmien ja viitekehysten pohjustamisen jälkeen siirrytään trans-litteroituun haastattelu- sekä kyselymateriaaliin, jotka kerrotaan auki lyhyesti. Työ saapuu päätökseensä pohdinnan ja johtopäätöksien kautta, ja samalla pyritään tuomaan parannusehdotuksia mahdolliseen näyttelytekniikan etähallintajärjestelmään.
Opinnäytetyön työstämisen aikana saatiin selkeä johtopäätös siitä, että etähallinnalle on nähty paikka Heurekan henkilökunnan arsenaalissa. Sitä saattaisi käyttää useampi yksikkö, jolloin sekä asiakaskokemus paranisi että vapautuisi resursseja ja aikaa muihin työtehtäviin näyttelykohteita työstäviltä yksiköiltä.
Aiheen spesifisyyden vuoksi valtaosa aineistosta on verkosta löytynyttä materiaalia, mutta empiirinen osio ja kerätty tutkimusaineisto toi valoon paljon materiaalia, sellaisesta näkökulmasta, jota harvemmin kuullaan. Aiheesta ei myöskään ole aiemmin tehty tutkimuksellisia töitä tai painatettuja julkaisuja.
Heurekan henkilökunnalla on aiemmin ollut käytössä ”Heureka Exhibition Monitor”, joka oli IT-yksikössä toimineen harjoittelijan luomus näyttelyiden huoltotöiden sekä ylläpidon helpottamiseksi, mutta se kuitenkin jäi keskeneräiseksi ja päivitykset lakkasivat. Heurekan IT-yksiköstä ehdotettiinkin mahdolliseksi aiheeksi tutkia, onko näyttelytekniikan etähallinnalle tarvetta ja sen vaikutuksia henkilökunnan osalta tiedekeskusympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli ”näyttelytekniikan etähallinnan vaikutus henkilökunnan osalta”. Työssä aloitetaan etähallinnan teoriasta, josta jatketaan tutkimusmenetelmiin ja viitekehyksiin. Menetelmien ja viitekehysten pohjustamisen jälkeen siirrytään trans-litteroituun haastattelu- sekä kyselymateriaaliin, jotka kerrotaan auki lyhyesti. Työ saapuu päätökseensä pohdinnan ja johtopäätöksien kautta, ja samalla pyritään tuomaan parannusehdotuksia mahdolliseen näyttelytekniikan etähallintajärjestelmään.
Opinnäytetyön työstämisen aikana saatiin selkeä johtopäätös siitä, että etähallinnalle on nähty paikka Heurekan henkilökunnan arsenaalissa. Sitä saattaisi käyttää useampi yksikkö, jolloin sekä asiakaskokemus paranisi että vapautuisi resursseja ja aikaa muihin työtehtäviin näyttelykohteita työstäviltä yksiköiltä.