Samarbetet mellan småbarnspedagoger och vårdnadshavare vars barn deltog på distans i småbarnspedagogisk verksamhet under pandemitiden 2020
Karlsson, Lina (2021)
Karlsson, Lina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812302
Tiivistelmä
Under våren 2020 utvecklades den avvikande pandemitiden, vilken sedan dess har varit ett aktuellt fenomen. Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Esbo Stad och är en del av projekt ”Nordiskt perspektiv”. Syftet med lärdomsprovet är att få en fördjupad förståelse för hur samarbetet fungerade mellan småbarnspedagoger och vårdnadshavaren, vars barn deltog på distans i småbarnspedagogisk verksamhet, under pandemin våren 2020. Frågeställning i det här lärdomsprovet är ”Hurdant var samarbetet mellan småbarnspedagoger och vårdnadshavare vars barn deltog på distans i den småbarnspedagogiska verksamheten under pandemitiden våren 2020?”
I lärdomsprovet presenteras bakgrund och tidigare forskning gällande samarbete mellan föräldrar och daghem under normala förhållanden, för att sedan kunna jämföra tiden innan pandemin och under pandemitiden. Arbetet tar upp bland annat daglig kommunikation, som är en central del inom samarbetet under normala förhållandena. Lärdomsprovets teoretiska referensram lyfter fram vårdnadshavarnas delaktighet, som är en väsentlig del inom samarbetet. Lärdomsprovets undersökningsmetod utgjordes av en kvalitativ studie och utförs som skriftlig intervju med småbarnspedagoger som respondenter. Frågorna i den skriftliga intervjun omfattade; 3 öppna och 4 slutna frågor. Resultaten pekar på att småbarnspedagoger mestadels upplever att samarbetet med vårdnadshavarna fungerade bra även under pandemin, fastän kontakten minskade och enbart skedde via digitala tjänster. Stöd till vårdnadshavarna i samarbetet gav samtliga respondenter genom att tipsa om olika aktiviteter som familjer kunde sysselsätta sig med hemma. En del respondenter upplevde att det viktigt att inte belasta föräldrarnas tid.
I lärdomsprovet presenteras bakgrund och tidigare forskning gällande samarbete mellan föräldrar och daghem under normala förhållanden, för att sedan kunna jämföra tiden innan pandemin och under pandemitiden. Arbetet tar upp bland annat daglig kommunikation, som är en central del inom samarbetet under normala förhållandena. Lärdomsprovets teoretiska referensram lyfter fram vårdnadshavarnas delaktighet, som är en väsentlig del inom samarbetet. Lärdomsprovets undersökningsmetod utgjordes av en kvalitativ studie och utförs som skriftlig intervju med småbarnspedagoger som respondenter. Frågorna i den skriftliga intervjun omfattade; 3 öppna och 4 slutna frågor. Resultaten pekar på att småbarnspedagoger mestadels upplever att samarbetet med vårdnadshavarna fungerade bra även under pandemin, fastän kontakten minskade och enbart skedde via digitala tjänster. Stöd till vårdnadshavarna i samarbetet gav samtliga respondenter genom att tipsa om olika aktiviteter som familjer kunde sysselsätta sig med hemma. En del respondenter upplevde att det viktigt att inte belasta föräldrarnas tid.