Ravitapahtuman palvelujen tuotteistaminen: case Etelä-Pohjanmaan Hevosjalostusliitto ry
Jussila, Mia (2021)
Jussila, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaan Hevosjalostusliitto ry, joka toimii ravitapahtumien järjestäjänä Seinäjoella. Työssä perehdytään ravitapahtuman palvelujen tuotteistamiseen. Työn tietoperustassa tarkastellaan ravitapahtuman toimintaympäristöä, rakennetta, tapahtumassa tarjottavia tuotteita ja palveluja sekä tuotteistamista menetelmänä.
Opinnäytetyössä haettiin parhaita kohteita tuotteistettaviksi palvelupaketeiksi ja -moduuleiksi. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajan resursseille sopivat tuotteistettavat palvelut ja saada ne tuotteistamisen avulla helpommin myytäviksi. Tutkimustapana oli benchmarking. Benchmarking-kumppanit valittiin ravitapahtumia järjestävistä yrityksistä. Työssä vertailtiin kumppanien verkkosivuillaan tarjoamia palveluja ja suoritettiin heille tarkentavia haastatteluja.
Toimeksiantajan markkinointityöryhmässä pidettiin työpajoja opinnäytetyön etenemisen tahdissa työn tekijän johdolla. Työpajoissa tuotteistettiin ravitapahtuman palveluja vertailusta saatujen ideoiden avulla. Palveluista tehtiin palvelupolkuja, prosessikuvauksia ja palvelumallin kuvauksia.
Tutkimus helpotti palvelujen tuotteistamista, ja sen avulla alkuun saatua työtä voidaan kehittää jatkossa. Kehittämistyön konkreettisena tuloksena tuotteistettiin toimeksiantajalle kolme palvelutuotetta erilaisilla lisäpalveluilla. Työn tulokset hyödynnettiin viemällä tuotteistetut palvelut verkkoon.
Opinnäytetyössä haettiin parhaita kohteita tuotteistettaviksi palvelupaketeiksi ja -moduuleiksi. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajan resursseille sopivat tuotteistettavat palvelut ja saada ne tuotteistamisen avulla helpommin myytäviksi. Tutkimustapana oli benchmarking. Benchmarking-kumppanit valittiin ravitapahtumia järjestävistä yrityksistä. Työssä vertailtiin kumppanien verkkosivuillaan tarjoamia palveluja ja suoritettiin heille tarkentavia haastatteluja.
Toimeksiantajan markkinointityöryhmässä pidettiin työpajoja opinnäytetyön etenemisen tahdissa työn tekijän johdolla. Työpajoissa tuotteistettiin ravitapahtuman palveluja vertailusta saatujen ideoiden avulla. Palveluista tehtiin palvelupolkuja, prosessikuvauksia ja palvelumallin kuvauksia.
Tutkimus helpotti palvelujen tuotteistamista, ja sen avulla alkuun saatua työtä voidaan kehittää jatkossa. Kehittämistyön konkreettisena tuloksena tuotteistettiin toimeksiantajalle kolme palvelutuotetta erilaisilla lisäpalveluilla. Työn tulokset hyödynnettiin viemällä tuotteistetut palvelut verkkoon.