Määräysten ja säädösten hyödyntäminen Suomenlinnan hoitokunnan kustannusvastaavuuslaskelmassa
Vainio, Juuso (2021)
Vainio, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711822
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomenlinnan hoitokunnalle. Työn tavoitteena oli tehdä selvitys maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmasta ja siitä, kuinka sen toteuttamista voitaisiin kehittää tai tehostaa kyseisessä valtion virastossa. Työtä tehdessä huomioon tuli ottaa monia määräyksiä ja säädöksiä, jonka jälkeen oli tiedossa, mitä asioita ja päätöksiä kustannuslaskennassa voidaan tehdä virasto- sekä kirjanpitoyksikkötasolla. Tarkoituksena on, että hoitokunnassa tehtäisiin ohje kustannusvastaavuuslaskelman laatimisesta tämän selvitystyön perusteella.
Maksullinen toiminta on viraston tai laitoksen toimintaa, mikäli sillä on mitä tahansa myyntituottoja toiminnassaan. Kyseistä toimintaa ohjaa useat määräykset ja säädökset, joita tulee noudattaa. Suomenlinnan hoitokunnan maksullinen toiminta perustuu pääosin vuokraustoimintaan, jonka asiakkaita ovat siellä asuvat yksityishenkilöt, kokous- ja juhlatilojen vuokraajat sekä yritysasiakkaat, kuten ravintolat ja kahvilat. Lisäksi maksullisena palvelutoimintana hoitokunta tekee esimerkiksi kiinteistönhoitoa Helsingin kaupungille. Kaikkien näiden suoritteiden hinnoittelu tulee siis oltava perusteltavissa kustannusten avulla, sillä pääsääntöisesti valtiolta perittävien maksujen suuruus tulee olla suoritteen omakustannusarvo.
Työ on rajattu kustannuslaskentaan, sen eri käsitteisiin ja sen toimintaan julkisessa hallinnossa määräysten ja ohjeiden avulla. Työn sisältö voi erota paljon yksityisen sektorin toimijoista, sillä tarkastelussa on toiminta valtion virastossa, jotka ovat voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, vaikka osalla onkin maksullista toimintaa eli myyntiä toiminnassaan.
Tietoperustana on aluksi kerrottu yleisesti kustannuslaskennasta ja siitä, miten eri kustannuksia luokitellaan sekä miten eri menetelmin kustannuslaskentaa voidaan toteuttaa. Tämän jälkeen kerrotaan lyhyesti julkisesta hallinnosta ja kuinka kustannuslaskentaa sekä maksullista toimintaa tulee toteuttaa valtion virastoissa. Teoreettisena viitekehyksenä toimii tähän liittyvät säädökset ja määräykset.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tuloksena syntyi selvitys (liite 3) kustannusvastaavuuslaskelmasta, jossa on omia pohdintojani ja toimenpiteitä, joita tulisi tehdä. Työn toteuttamisessa on käytetty apuna Suomenlinnan hoitokunnan kustannusvastaavuuslaskelman laskentamateriaalia, jonka pohjalta pohdinta sekä selvitys on tehty. Tässä työssä on myös kerätty yhteenveto maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelman säädösperustasta, joita tulee noudattaa yleisesti maksullista toimintaa harjoittavien virastojen kirjanpidossa sekä kustannusvastaavuuslaskelmaa tehdessä.
Maksullinen toiminta on viraston tai laitoksen toimintaa, mikäli sillä on mitä tahansa myyntituottoja toiminnassaan. Kyseistä toimintaa ohjaa useat määräykset ja säädökset, joita tulee noudattaa. Suomenlinnan hoitokunnan maksullinen toiminta perustuu pääosin vuokraustoimintaan, jonka asiakkaita ovat siellä asuvat yksityishenkilöt, kokous- ja juhlatilojen vuokraajat sekä yritysasiakkaat, kuten ravintolat ja kahvilat. Lisäksi maksullisena palvelutoimintana hoitokunta tekee esimerkiksi kiinteistönhoitoa Helsingin kaupungille. Kaikkien näiden suoritteiden hinnoittelu tulee siis oltava perusteltavissa kustannusten avulla, sillä pääsääntöisesti valtiolta perittävien maksujen suuruus tulee olla suoritteen omakustannusarvo.
Työ on rajattu kustannuslaskentaan, sen eri käsitteisiin ja sen toimintaan julkisessa hallinnossa määräysten ja ohjeiden avulla. Työn sisältö voi erota paljon yksityisen sektorin toimijoista, sillä tarkastelussa on toiminta valtion virastossa, jotka ovat voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, vaikka osalla onkin maksullista toimintaa eli myyntiä toiminnassaan.
Tietoperustana on aluksi kerrottu yleisesti kustannuslaskennasta ja siitä, miten eri kustannuksia luokitellaan sekä miten eri menetelmin kustannuslaskentaa voidaan toteuttaa. Tämän jälkeen kerrotaan lyhyesti julkisesta hallinnosta ja kuinka kustannuslaskentaa sekä maksullista toimintaa tulee toteuttaa valtion virastoissa. Teoreettisena viitekehyksenä toimii tähän liittyvät säädökset ja määräykset.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tuloksena syntyi selvitys (liite 3) kustannusvastaavuuslaskelmasta, jossa on omia pohdintojani ja toimenpiteitä, joita tulisi tehdä. Työn toteuttamisessa on käytetty apuna Suomenlinnan hoitokunnan kustannusvastaavuuslaskelman laskentamateriaalia, jonka pohjalta pohdinta sekä selvitys on tehty. Tässä työssä on myös kerätty yhteenveto maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelman säädösperustasta, joita tulee noudattaa yleisesti maksullista toimintaa harjoittavien virastojen kirjanpidossa sekä kustannusvastaavuuslaskelmaa tehdessä.