Matkanjärjestäjien kiinnostus Pohjois-Karjalaa kohtaan matkakohteena
Heikkinen, Krista (2021)
Lataukset:
Heikkinen, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711713
Tiivistelmä
Verkostoitumisen merkitys kasvaa jatkuvasti. Oikeanlaisiin verkostoihin liittyminen ja
niiden ylläpitäminen parhaimmillaan parantavat yritysten kilpailukykyä ja asemaa markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkanjärjestäjien kiinnostusta Pohjois-Karjalaa kohtaan matkakohteena. Työn tavoitteena oli löytää matkanjärjestäjistä uusia yhteistyökumppaneita työn toimeksiantajalle Huoneistohotelli Lietsulle. Työn teoriaosiossa käsiteltiin matkanjärjestäjätoimintaa, verkostoitumista, kuluttajakäyttäytymistä ja arvojen merkitystä näiden aiheiden yhteydessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Suomessa sijaitsevaa matkanjärjestäjää. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa matkanjärjestäjien kotimaan matkakohteiden valintaan vaikuttavista tekijöistä, covid-19-pandemian aiheuttamista matkustukäyttäytymisen muutoksista, matkanjärjestäjien ajatuksista Pohjois-Karjalasta matkakohteena sekä ajatuksista verkostoitumista kohtaan. Näiden aiheiden kautta tarkoituksena oli saada tietoon matkanjärjestäjiä, jotka ovat
kiinnostuneita Pohjois-Karjalasta matkakohteena ja aloittamaan mahdollisen yhteistyön Huoneistohotelli Lietsun kanssa.
Haastatteluiden tuloksien perusteella Pohjois-Karjala koetaan kiinnostavana matkakohteena ja matkailukysyntää on havaittu alueelle olevan. Verkostoituminen oli tärkeässä osassa matkanjärjestäjien toimintaa, ja kolme haastateltavista matkanjärjestäjistä osoitti kiinnostuksensa tietää enemmän Huoneistohotelli Lietsun toiminnasta ja yhteistyön aloittamisesta. The importance of networking is constantly growing in business world. Joining in and maintaining appropriate networks can improve companies’ competitiveness and market position. The purpose of this thesis was to find out tour operators’ interest in North Karelia as a travel destination. This work aimed at finding new cooperation partners to Lietsu Boutique Aparthotel. The theoretical part of this thesis deals with tour operator activities, networking, consumer behavior, and the importance of values around these topics.
The thesis was a qualitative study where a semi-structured thematic interviews for five Finnish tour operators were used as a research method. The purpose of the interviews was to obtain information of the factors influencing the choice of domestic travel destinations, changes in travel behavior caused by the Covid-19 pandemic, and tour operators’ thoughts about North Karelia as a travel destination and about networking. The purpose was to discover those tour operators who are enthusiastic about North Karelia as a travel destination and possibly interested in starting cooperation with Lietsu Boutique Aparthotel.
Based on the results of the interviews, North Karelia is perceived as an interesting travel destination. Networking was an important part of tour operators’ activities. Three of the five interviewed companies were interested in hearing more about the operations of Lietsu Boutique Aparthotel and possibly start cooperation together.
niiden ylläpitäminen parhaimmillaan parantavat yritysten kilpailukykyä ja asemaa markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkanjärjestäjien kiinnostusta Pohjois-Karjalaa kohtaan matkakohteena. Työn tavoitteena oli löytää matkanjärjestäjistä uusia yhteistyökumppaneita työn toimeksiantajalle Huoneistohotelli Lietsulle. Työn teoriaosiossa käsiteltiin matkanjärjestäjätoimintaa, verkostoitumista, kuluttajakäyttäytymistä ja arvojen merkitystä näiden aiheiden yhteydessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Suomessa sijaitsevaa matkanjärjestäjää. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa matkanjärjestäjien kotimaan matkakohteiden valintaan vaikuttavista tekijöistä, covid-19-pandemian aiheuttamista matkustukäyttäytymisen muutoksista, matkanjärjestäjien ajatuksista Pohjois-Karjalasta matkakohteena sekä ajatuksista verkostoitumista kohtaan. Näiden aiheiden kautta tarkoituksena oli saada tietoon matkanjärjestäjiä, jotka ovat
kiinnostuneita Pohjois-Karjalasta matkakohteena ja aloittamaan mahdollisen yhteistyön Huoneistohotelli Lietsun kanssa.
Haastatteluiden tuloksien perusteella Pohjois-Karjala koetaan kiinnostavana matkakohteena ja matkailukysyntää on havaittu alueelle olevan. Verkostoituminen oli tärkeässä osassa matkanjärjestäjien toimintaa, ja kolme haastateltavista matkanjärjestäjistä osoitti kiinnostuksensa tietää enemmän Huoneistohotelli Lietsun toiminnasta ja yhteistyön aloittamisesta.
The thesis was a qualitative study where a semi-structured thematic interviews for five Finnish tour operators were used as a research method. The purpose of the interviews was to obtain information of the factors influencing the choice of domestic travel destinations, changes in travel behavior caused by the Covid-19 pandemic, and tour operators’ thoughts about North Karelia as a travel destination and about networking. The purpose was to discover those tour operators who are enthusiastic about North Karelia as a travel destination and possibly interested in starting cooperation with Lietsu Boutique Aparthotel.
Based on the results of the interviews, North Karelia is perceived as an interesting travel destination. Networking was an important part of tour operators’ activities. Three of the five interviewed companies were interested in hearing more about the operations of Lietsu Boutique Aparthotel and possibly start cooperation together.