Kirjastolainen linjoilla 2.0: Etäpalvelu toiselle asteelle
Jertta, Pomeranz (2021)
Jertta, Pomeranz
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on palvelumuotoilun keinoin kehittää Helsingin kaupungin kirjastolle käytäntöön sovellettava toimintamalli toiselle asteelle. Kirjastolainen linjoilla kehitettiin vastaamaan tähän tarpeeseen. Tavoitteena on kehittää toimiva malli toisen asteen etätuokioiden järjestämiseen. Pääpainotus on lukemaan kannustamisessa. Pohdinkin läpi työn lukutaidonmerkitystä nuorten elämässä.
Covid-19 pandemian sulkiessa kirjastojen ovet, perinteiselle kirjastotyölle tarvittiin muotoja, joissa voisimme tuottaa palveluitamme myös etänä. Kirjastot ryhtyivät nopeasti toimiin tuottaakseen palveluita etäyhteyksin. Tuotettiin sisältöä satutuokioista lukuvinkeihin. Samalla lasten- ja nuorten kirjastolaiset kehittivät palvelun nimeltä Kirjastolainen linjoilla.
Alun perin palvelua tuotettiin peruskoulun tarpeisiin. Syksyllä -20 Helsingin kaupungin kirjastot toimivat edelleen rajatuin palveluin. Kirjastopalvelujen tarve nousi myös toisen asteen puolelta. Tämän tarpeen pohjalta lähdin kehittävässä harjoittelussa suunnittelemaan Kirjastolainen linjoilla etäpalvelua toiselle asteelle sopivaksi
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Lähestymistapani on toiminnallinen. Etätuokioiden kehittämistä varten toteutin viisi tuokiota Helsingin luonnontiede lukion kanssa yhteistyössä. Tuokiot pidettyäni tein opiskelijoille sähköisen kyselyn. Hyödynnän tutkimuksessani kyselystä nousseita singnaaleja sekä pitkäaikaista työkokemustani lasten- ja nuorten kirjastotyössä.
Havaitsin kirjaston palvelurakenteessa nuorten kirjastotyön osalta puutteita, joita on syytä kehittää. Toivon ensi syksynä pääseväni toteuttamaan Kirjastolainen linjoilla etäpalvelua laajamittaisemmin toisen asteen parissa. Palvelumalli menetelmän mukaan, tarkoitus on myös jatkaa arviointia ja kehittämistä. Toivottavasti tämä tapahtuu vuorovaikutuksellisesti kohderyhmän eli toisen asteen opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä
Covid-19 pandemian sulkiessa kirjastojen ovet, perinteiselle kirjastotyölle tarvittiin muotoja, joissa voisimme tuottaa palveluitamme myös etänä. Kirjastot ryhtyivät nopeasti toimiin tuottaakseen palveluita etäyhteyksin. Tuotettiin sisältöä satutuokioista lukuvinkeihin. Samalla lasten- ja nuorten kirjastolaiset kehittivät palvelun nimeltä Kirjastolainen linjoilla.
Alun perin palvelua tuotettiin peruskoulun tarpeisiin. Syksyllä -20 Helsingin kaupungin kirjastot toimivat edelleen rajatuin palveluin. Kirjastopalvelujen tarve nousi myös toisen asteen puolelta. Tämän tarpeen pohjalta lähdin kehittävässä harjoittelussa suunnittelemaan Kirjastolainen linjoilla etäpalvelua toiselle asteelle sopivaksi
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Lähestymistapani on toiminnallinen. Etätuokioiden kehittämistä varten toteutin viisi tuokiota Helsingin luonnontiede lukion kanssa yhteistyössä. Tuokiot pidettyäni tein opiskelijoille sähköisen kyselyn. Hyödynnän tutkimuksessani kyselystä nousseita singnaaleja sekä pitkäaikaista työkokemustani lasten- ja nuorten kirjastotyössä.
Havaitsin kirjaston palvelurakenteessa nuorten kirjastotyön osalta puutteita, joita on syytä kehittää. Toivon ensi syksynä pääseväni toteuttamaan Kirjastolainen linjoilla etäpalvelua laajamittaisemmin toisen asteen parissa. Palvelumalli menetelmän mukaan, tarkoitus on myös jatkaa arviointia ja kehittämistä. Toivottavasti tämä tapahtuu vuorovaikutuksellisesti kohderyhmän eli toisen asteen opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä