Sisältömarkkinoinnin merkitys ja Instagramin sisällöntuotannon keinot yritykselle : case Ida Mäkipää
Horsma, Ida-Maria (2021)
Horsma, Ida-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511041
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on osa yritysten nykypäiväistä markkinointia. Sosiaalisen median kanavien suosio jatkaa kasvua ja sisältömarkkinoinnin strateginen merkitys ja suunnitelmallisuuden merkitys korostuvat. Asiantuntevaa sisällötuotantoa tarvitaan, jotta erotutaan ja menestytään.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin sisältömarkkinoinnin merkitystä ja Instagram markkinoinnin keinoja. Työ pyrki antamaan toimeksiantajalle käsityksen kanvien sisältöjen nykytilasta ja kehitysehdotuksia sisällöntuotantoon seuraajilta selvitettyjen preferenssien perusteella. Työ keskittyi toimeksiantajan kanaviin ja niiden sisällön kehitysmahdollisuuksiin. Teoriaosuus käsitteli sisältömarkkinointia strategisesta ja vaikuttajamarkkinnoin näkökulmasta ja sosiaalisen median kanavan Instagramin sisällöntuotannon keinoja ja analytiikkaa. Tutkimuskeinona käytettiin kyselytutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan seuraajien mieltymyksiä toimeksiantajan kanavissa ja sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyöllä annetaan kehitysideoita suunnittelun ja olemassa olevan sisältömarkkinoinnin tueksi. Työstä käy ilmi, että vaikka toimeksiantajan sisältömarkkinointi on sellaisenaan seuraajia miellyttävää, on keinoja, joilla pystyy kehittyä entisestään ja kasvattaa seuraajien sitoutuneisuutta. Tutkimuksesta selviää, että seuraajat haluavat enemmän sisältöä kulutettavaksi. Tutkimuksesta selviää aiheet, joihin kannattaisi panostaa enemmän ja aiheet, jotka eivät saavuta yhtä suurta suosiota kuin muut. Teoriatiedon pohjalta huomataan suunnitelmallisuuden ja tulosten analysoinnin merkitys.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin sisältömarkkinoinnin merkitystä ja Instagram markkinoinnin keinoja. Työ pyrki antamaan toimeksiantajalle käsityksen kanvien sisältöjen nykytilasta ja kehitysehdotuksia sisällöntuotantoon seuraajilta selvitettyjen preferenssien perusteella. Työ keskittyi toimeksiantajan kanaviin ja niiden sisällön kehitysmahdollisuuksiin. Teoriaosuus käsitteli sisältömarkkinointia strategisesta ja vaikuttajamarkkinnoin näkökulmasta ja sosiaalisen median kanavan Instagramin sisällöntuotannon keinoja ja analytiikkaa. Tutkimuskeinona käytettiin kyselytutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan seuraajien mieltymyksiä toimeksiantajan kanavissa ja sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyöllä annetaan kehitysideoita suunnittelun ja olemassa olevan sisältömarkkinoinnin tueksi. Työstä käy ilmi, että vaikka toimeksiantajan sisältömarkkinointi on sellaisenaan seuraajia miellyttävää, on keinoja, joilla pystyy kehittyä entisestään ja kasvattaa seuraajien sitoutuneisuutta. Tutkimuksesta selviää, että seuraajat haluavat enemmän sisältöä kulutettavaksi. Tutkimuksesta selviää aiheet, joihin kannattaisi panostaa enemmän ja aiheet, jotka eivät saavuta yhtä suurta suosiota kuin muut. Teoriatiedon pohjalta huomataan suunnitelmallisuuden ja tulosten analysoinnin merkitys.