Opetushallituksen järjestämien maksullisten koulutusten markkinoinnin kehittäminen
Alanko, Jenna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Alanko, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510995
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Opetushallitukselle. Opinnäytetyön aiheena oli Opetushallituksen maksullisten koulutusten markkinoinnin kehittäminen. Aihe oli ajankohtainen toimeksiantajalle, sillä on tärkeää, että tieto Opetushallituksen järjestämistä maksullisista koulutuksista varmasti tavoittaa kohderyhmät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kannattaako Opetushallituksen koulutusten markkinointi ensisijaisesti kohdentaa opettajille vai koulutusjohdolle ja mitä markkinointikanavia kannattaisi ensisijaisesti käyttää kohderyhmien tavoittamiseksi. Tavoitteen pohjalta laadittiin tutkimuskysymykset, jotka olivat: kenelle Opetushallituksen koulutusten markkinointi kannattaa kohdentaa ja mitkä markkinointikanavat tavoittavat kohderyhmät parhaiten.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinoinnin määritelmää, markkinoinnin 7P-mallia, markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän eri muotoja ja kanavia. Tietoperustan keskeisinä lähteinä toimivat markkinointia käsittelevät kirjat ja e-kirjat.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin 8.–21.12.2020 välisenä aikana Webropol-kyselytyökalulla laaditulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 648 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Opetushallituksen koulutusten markkinointi kannattaa jatkossa ensisijaisesti kohdentaa opettajille. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että markkinointikanavista Opetushallituksen sähköinen koulutus- ja tapahtumakalenteri, Opetushallituksen lähettämä sähköposti ja Opetushallituksen uutiskirje tavoittavat kohderyhmät parhaiten. Kehityskohteeksi nousi Opetushallituksen sosiaalisen median kanavien näkyvyyden lisääminen. Jatkotutkimusehdotuksia laadittiin yhteensä kolme. Yhdeksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin asiakaskyselyä, jonka avulla selvitettäisiin, mitä kautta asiakkaat päätyvät Opetushallituksen koulutus- ja tapahtumakalenteriin. Toiseksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin haastattelua, joka käsittelisi Opetushallituksen koulutusten markkinoinnin sisältöä. Lisäksi ehdotettiin samanlaisten asiakaskyselyiden toteuttamista jatkossa säännöllisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kannattaako Opetushallituksen koulutusten markkinointi ensisijaisesti kohdentaa opettajille vai koulutusjohdolle ja mitä markkinointikanavia kannattaisi ensisijaisesti käyttää kohderyhmien tavoittamiseksi. Tavoitteen pohjalta laadittiin tutkimuskysymykset, jotka olivat: kenelle Opetushallituksen koulutusten markkinointi kannattaa kohdentaa ja mitkä markkinointikanavat tavoittavat kohderyhmät parhaiten.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinoinnin määritelmää, markkinoinnin 7P-mallia, markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän eri muotoja ja kanavia. Tietoperustan keskeisinä lähteinä toimivat markkinointia käsittelevät kirjat ja e-kirjat.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin 8.–21.12.2020 välisenä aikana Webropol-kyselytyökalulla laaditulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 648 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että Opetushallituksen koulutusten markkinointi kannattaa jatkossa ensisijaisesti kohdentaa opettajille. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että markkinointikanavista Opetushallituksen sähköinen koulutus- ja tapahtumakalenteri, Opetushallituksen lähettämä sähköposti ja Opetushallituksen uutiskirje tavoittavat kohderyhmät parhaiten. Kehityskohteeksi nousi Opetushallituksen sosiaalisen median kanavien näkyvyyden lisääminen. Jatkotutkimusehdotuksia laadittiin yhteensä kolme. Yhdeksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin asiakaskyselyä, jonka avulla selvitettäisiin, mitä kautta asiakkaat päätyvät Opetushallituksen koulutus- ja tapahtumakalenteriin. Toiseksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin haastattelua, joka käsittelisi Opetushallituksen koulutusten markkinoinnin sisältöä. Lisäksi ehdotettiin samanlaisten asiakaskyselyiden toteuttamista jatkossa säännöllisesti.