Leasing Cars in The Region of Kainuu
Viitanen, Jani (2021)
Viitanen, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on No-Pan Auto Oy, joka toimii Toyota jälleenmyyjänä Kajaa-nissa ja Kuhmossa. Automyynnin lisäksi yritys tarjoaa korjaamopalveluita, varaosamyyntiä, autovuok-rausta ja autoleasingpalveluita. Omistajuudeltaan toimeksiantaja on ainut kainuulainen merkkijälleen-myyjä alueella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollista kysyntää autoleasingille ja voisiko leasing-palvelua laajentaa alueella enemmän, sillä tällä hetkellä leasingia ei markkinoida aktiivisesti. Auto itses-sään on monelle suomalaiselle välttämättömyys ja autoala on jatkuvassa muutoksessa, tarjotakseen parasta mahdollista palvelua asiakkaille. Kuitenkin, autonomistaminen on erittäin kallista, nousevat polttoaine kustannukset, verot, huollot ja vakuutukset kaikki maksavat omistajalle. Ihmisillä on usein tapana keskittyä vain autonomistamiseen ja leasing itsessään on Suomessa uusi ilmiö. Ihmiset ovat saattaneet kuulla leasingista, mutta kaikki eivät välttämättä tiedä mitä se tarkoittaa. Tämä opinnäyte-työ avaa leasingia mahdollisena vaihtoehtona autonomistamiseen. Toinen tavoite on lisätä tietoisuutta yrityksille leasingin tarjoamista mahdollisuuksista.
Työn teoria perustuu kuluttajan käyttäytymiseen ja sen vaikutukseen autoleasingiin. Käyn läpi, miten leasing on vastaanotettu muissa maissa ja olisiko autoleasingilla enemmän mahdollisuuksia Suomen markkinoilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin asiakas- ja markkinapohjaista kyselyä. Kyselyn tuloksia käy-tettiin hyödyksi työssä. Kyselyn ideana oli tuoda esille kuluttajan näkemyksiä aiheesta. Lisäksi haasta-teltiin kahta myyntityön ja leasingin ammattilaista, jotta näkemystä myynnin osalta saataisiin hyödyn-nettyä.
Autoilusta tulee Suomessa jatkuvasti kalliimpaa, johtuen nousevista polttoaine kustannuksista, verois-ta ja vakuutuksista. Samaan aikaan auto on monelle suomalaiselle välttämättömyys ja ilmastotietoi-suus ostopäätöksissä nostaa merkitystään. Suomessa autokanta lukeutuu EU:n vanhimpiin, vanhat autot aiheuttavat enemmän päästöjä verrattuna uusiin autoihin. Uudet autot toisaalta tuottavat vä-hemmän päästöjä, mutta ovat tavalliselle suomalaiselle liian kalliita omistettavaksi. Tällä tavoin auto-leasing voisi toimia yhtenä ratkaisuna liikenteen päästöjen vähentämiseksi, sekä olla asiakasturvallinen vaihtoehto autoilulle epävarmana aikana. Epävarmuutta lisäävät erityisesti vaihtoehtoiset ener-giamuodot, kuten sähkö ja vety. This thesis was commissioned by No-Pan Auto Oy. No-Pan Auto is Toyota car retailer in Kajaani and Kuhmo, besides car sales they offer car renting, maintenance, spare parts and leasing services. No-Pan Auto is the only brand car retailer in Kainuu originating from the region itself.
The objective of this bachelor thesis was to find out the possible demand for car leasing and could it be beneficial to expand more in to the field and at the moment leasing service itself is not marketed ac-tively. As car itself is considered a necessity in most of the Finland, car industry is in constant change all the time to offer the best possible service for car owners. On the other hand, owning a car is very expensive, increasing fuel prices, taxes, insurances, maintenance all cost money. Not to mention the fact that in most cases people only focus on car ownership, leasing is fairly new trend in Finland and some people might have heard of it, but many may not know exactly what it means to lease a car. This thesis opens up leasing as an alternative for consumers in means of car usage and helps to understand it. Another aspect of the thesis is to raise awareness of car leasing for companies to use in means of car usage.
Theoretical parts of the work focus on consumer behavior and its effect on car leasing. Going through how leasing has been received in different parts of the world and if it’s a possibility to raise popularity of car leasing in Finland. A survey regarding the topic was commissioned and its results used in the work itself. Survey was done in order to gain consumers point of view regarding car usage. Two inter-views with experienced persons in sales and leasing field were also commissioned in order to get in-sight in sales perspective.
Practical parts of the thesis focus on the development ideas for the commissioner, such as what to take into account when proceeding with marketing leasing services and what are the challenges to overcome in the region of Kainuu.
As car ownership is becoming more and more expensive in Finland, due to increasing fuel prices, car tax and insurances. At the same time car remains a necessity for many Finnish citizens and increasing cli-mate awareness affects buying decisions. Finland also has one of the oldest cars in the EU, old cars tend to cause more emissions compared to new ones. New cars on the other hand cause less emis-sions, but at the same time are out of question for regular Finnish citizens to afford to buy. Leasing could also play a role in lowering the carbon emissions caused by traffic. It also offers a customer friendly alternative for uncertain times in the industry. Uncertainty for instance is generated by the development of electric and hydrogen cars.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollista kysyntää autoleasingille ja voisiko leasing-palvelua laajentaa alueella enemmän, sillä tällä hetkellä leasingia ei markkinoida aktiivisesti. Auto itses-sään on monelle suomalaiselle välttämättömyys ja autoala on jatkuvassa muutoksessa, tarjotakseen parasta mahdollista palvelua asiakkaille. Kuitenkin, autonomistaminen on erittäin kallista, nousevat polttoaine kustannukset, verot, huollot ja vakuutukset kaikki maksavat omistajalle. Ihmisillä on usein tapana keskittyä vain autonomistamiseen ja leasing itsessään on Suomessa uusi ilmiö. Ihmiset ovat saattaneet kuulla leasingista, mutta kaikki eivät välttämättä tiedä mitä se tarkoittaa. Tämä opinnäyte-työ avaa leasingia mahdollisena vaihtoehtona autonomistamiseen. Toinen tavoite on lisätä tietoisuutta yrityksille leasingin tarjoamista mahdollisuuksista.
Työn teoria perustuu kuluttajan käyttäytymiseen ja sen vaikutukseen autoleasingiin. Käyn läpi, miten leasing on vastaanotettu muissa maissa ja olisiko autoleasingilla enemmän mahdollisuuksia Suomen markkinoilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin asiakas- ja markkinapohjaista kyselyä. Kyselyn tuloksia käy-tettiin hyödyksi työssä. Kyselyn ideana oli tuoda esille kuluttajan näkemyksiä aiheesta. Lisäksi haasta-teltiin kahta myyntityön ja leasingin ammattilaista, jotta näkemystä myynnin osalta saataisiin hyödyn-nettyä.
Autoilusta tulee Suomessa jatkuvasti kalliimpaa, johtuen nousevista polttoaine kustannuksista, verois-ta ja vakuutuksista. Samaan aikaan auto on monelle suomalaiselle välttämättömyys ja ilmastotietoi-suus ostopäätöksissä nostaa merkitystään. Suomessa autokanta lukeutuu EU:n vanhimpiin, vanhat autot aiheuttavat enemmän päästöjä verrattuna uusiin autoihin. Uudet autot toisaalta tuottavat vä-hemmän päästöjä, mutta ovat tavalliselle suomalaiselle liian kalliita omistettavaksi. Tällä tavoin auto-leasing voisi toimia yhtenä ratkaisuna liikenteen päästöjen vähentämiseksi, sekä olla asiakasturvallinen vaihtoehto autoilulle epävarmana aikana. Epävarmuutta lisäävät erityisesti vaihtoehtoiset ener-giamuodot, kuten sähkö ja vety.
The objective of this bachelor thesis was to find out the possible demand for car leasing and could it be beneficial to expand more in to the field and at the moment leasing service itself is not marketed ac-tively. As car itself is considered a necessity in most of the Finland, car industry is in constant change all the time to offer the best possible service for car owners. On the other hand, owning a car is very expensive, increasing fuel prices, taxes, insurances, maintenance all cost money. Not to mention the fact that in most cases people only focus on car ownership, leasing is fairly new trend in Finland and some people might have heard of it, but many may not know exactly what it means to lease a car. This thesis opens up leasing as an alternative for consumers in means of car usage and helps to understand it. Another aspect of the thesis is to raise awareness of car leasing for companies to use in means of car usage.
Theoretical parts of the work focus on consumer behavior and its effect on car leasing. Going through how leasing has been received in different parts of the world and if it’s a possibility to raise popularity of car leasing in Finland. A survey regarding the topic was commissioned and its results used in the work itself. Survey was done in order to gain consumers point of view regarding car usage. Two inter-views with experienced persons in sales and leasing field were also commissioned in order to get in-sight in sales perspective.
Practical parts of the thesis focus on the development ideas for the commissioner, such as what to take into account when proceeding with marketing leasing services and what are the challenges to overcome in the region of Kainuu.
As car ownership is becoming more and more expensive in Finland, due to increasing fuel prices, car tax and insurances. At the same time car remains a necessity for many Finnish citizens and increasing cli-mate awareness affects buying decisions. Finland also has one of the oldest cars in the EU, old cars tend to cause more emissions compared to new ones. New cars on the other hand cause less emis-sions, but at the same time are out of question for regular Finnish citizens to afford to buy. Leasing could also play a role in lowering the carbon emissions caused by traffic. It also offers a customer friendly alternative for uncertain times in the industry. Uncertainty for instance is generated by the development of electric and hydrogen cars.