Psykologinen turvallisuus tiimityössä
Saarinen, Inna (2021)
Saarinen, Inna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410784
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa psykologisen turvallisuuden nykytilaa sekä selvittää sen ylläpitämisen ja kehittämisen mahdollisuuksia tiimityössä Satakunnan ammattikorkeakoulussa (SAMK).
Kehittämistyön viitekehys muodostui psykologisen turvallisuuden elementtien, mielentämisen, tiimityön, tiimin johtamisen ja tiimiroolien ympärille. Kehittämistyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja se sisälsi myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä.
Empiirisessä osassa kerättiin tietoa kyselyn ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Psykologiseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä käsiteltiin sekä tiiminvetäjien että tiimiläisten näkökulmista.
Kehittämistyöhön valittiin SAMKista yhteensä kaksitoista tiimiä, eli osaamisalueilta kahdeksan ja hallintopalveluista neljä tiimiä. Heille toteutettiin aluksi kysely, jonka avulla selvitettiin psykologisen turvallisuuden nykytilaa tiimeissä. Kyselyn jälkeen aiheeseen syvennyttiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tässä vaiheessa päätarkoitus oli selvittää haastateltavien näkemyksiä psykologisen turvallisuuden ylläpitämisestä ja turvaamisesta, sekä saada ideoita psykologisesti turvallisen ilmapiirin kehittämiseen. Haastatteluihin valittiin kaksi päällikköä, kaksi tiimivastaavaa ja neljä tiimiläistä. Haastattelujen teemoina olivat psykologisen turvallisuuden elementit, mielentäminen ja tiimiroolien merkitys psykologisessa turvallisuudessa sekä tiimin johtaminen ja sen merkitys psykologisen turvallisuuden kokemuksessa.
Kehittämistyön tuotoksena saatiin ohjeistus ja huoneentaulut psykologisen turvallisuuden ymmärtämiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi tiimityössä. Ohjeissa tuotiin esiin näkökulmia liittyen vuorovaikutukseen, riskien sallimiseen, tiimiroolien huomioimiseen, palautteen merkitykseen sekä keskustelukulttuurin ja yhteistyön kehittämiseen.
Kehittämistyön viitekehys muodostui psykologisen turvallisuuden elementtien, mielentämisen, tiimityön, tiimin johtamisen ja tiimiroolien ympärille. Kehittämistyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja se sisälsi myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä.
Empiirisessä osassa kerättiin tietoa kyselyn ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Psykologiseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä käsiteltiin sekä tiiminvetäjien että tiimiläisten näkökulmista.
Kehittämistyöhön valittiin SAMKista yhteensä kaksitoista tiimiä, eli osaamisalueilta kahdeksan ja hallintopalveluista neljä tiimiä. Heille toteutettiin aluksi kysely, jonka avulla selvitettiin psykologisen turvallisuuden nykytilaa tiimeissä. Kyselyn jälkeen aiheeseen syvennyttiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tässä vaiheessa päätarkoitus oli selvittää haastateltavien näkemyksiä psykologisen turvallisuuden ylläpitämisestä ja turvaamisesta, sekä saada ideoita psykologisesti turvallisen ilmapiirin kehittämiseen. Haastatteluihin valittiin kaksi päällikköä, kaksi tiimivastaavaa ja neljä tiimiläistä. Haastattelujen teemoina olivat psykologisen turvallisuuden elementit, mielentäminen ja tiimiroolien merkitys psykologisessa turvallisuudessa sekä tiimin johtaminen ja sen merkitys psykologisen turvallisuuden kokemuksessa.
Kehittämistyön tuotoksena saatiin ohjeistus ja huoneentaulut psykologisen turvallisuuden ymmärtämiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi tiimityössä. Ohjeissa tuotiin esiin näkökulmia liittyen vuorovaikutukseen, riskien sallimiseen, tiimiroolien huomioimiseen, palautteen merkitykseen sekä keskustelukulttuurin ja yhteistyön kehittämiseen.