Strategian jalkauttaminen Pirkanmaan Osuuskaupassa
Vesanen, Anu (2021)
Vesanen, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210417
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan Pirkanmaan Osuuskaupan uudesta strategiasta, Pokkaa ja sydäntä. Strategia on laadittu 2019 ja nyt sitä kerrotaan henkilöstölle. Uutta strategian jalkauttamisessa on, että se on nimetty reseptiksi ja sen ymmärtämiseksi on tehty digitaalinen pelialusta. Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä pelaa oman toimipaikkansa henkilökunnan kesken peliä. Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa henkilöstöä osallistamalla tuoda uuden strategiansa jokaisen työntekijän arjen tekemiseksi. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksenä käytettiin strategiaa ja ketterää kehittämistä. Tutkimusosuus etenee toimintatutkimuksen mukaisesti ja tarkoitus oli kehittää toimiva malli ravintolapuolelle siitä, kuinka henkilökunnan ideointia ylläpidetään arjessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli Pirkanmaan Osuuskaupan strategian toteuttaminen ravintola-alalle. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin toimintamalli Pirkanmaan Osuuskaupan strategian yhdestä osasta eli uudenlaisen tasapainon hakemista. Ketterä kehittäminen kuuluu uudenlaisen tasapainon hakemiseen. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada henkilökunta itse ideoimaan ketterää kokeilua ja tehdä tuloksista ehdotus toimintamalliksi. Henkilöstö toimii asiakasrajapinnassa ja he saavat nopeasti asiakaspalautetta ja henkilöstö on myös oman työnsä paras kehittäjä, kun pitää nopeasti toteuttaa muutoksia. Usein arki toimipaikoissa on kiireistä, eikä ideoita toteuteta, kun ei ole toimivaa systeemiä siitä, että kuinka henkilökunnan ideat saadaan kirjattua ylös kiireisessä arjessa. Uusi strategia antaa nyt luvan ideoida nopeastikin muutoksia omassa toimipaikassa. Toimiviksi testatut ideat monistetaan myös toisille toimipaikoille. Tutkimuksen tarkoituksena oli koota ideoita ja esittää niistä toimivin malli Pirkanmaan Osuuskaupalle. Mallia on tarkoitus pilotoida valittuun yksikköön ja jos se toimii, niin se monistetaan myös muihin ravintoloihin.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa kehitettiin ja aikataulutettiin yksi malli ravintolaan. Tutkimuksen tuloksista valittiin yksi kehittämislinja, joka sai ryhmässä eniten keskustelua aikaiseksi. Tämä prototyyppi on aikakaudelleen tyypillinen digitaalinen ratkaisu, jota lähdetään testaamaan tänä vuonna. Näin saadaan kerättyä käyttäjäkokemuksia ennen kuin strategian kolmatta osaa eli uudenlaisen tasapainon hakemista nostetaan esiin voimakkaammin vuonna 2022.
Opinnäytetyön tarkoitus oli Pirkanmaan Osuuskaupan strategian toteuttaminen ravintola-alalle. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin toimintamalli Pirkanmaan Osuuskaupan strategian yhdestä osasta eli uudenlaisen tasapainon hakemista. Ketterä kehittäminen kuuluu uudenlaisen tasapainon hakemiseen. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada henkilökunta itse ideoimaan ketterää kokeilua ja tehdä tuloksista ehdotus toimintamalliksi. Henkilöstö toimii asiakasrajapinnassa ja he saavat nopeasti asiakaspalautetta ja henkilöstö on myös oman työnsä paras kehittäjä, kun pitää nopeasti toteuttaa muutoksia. Usein arki toimipaikoissa on kiireistä, eikä ideoita toteuteta, kun ei ole toimivaa systeemiä siitä, että kuinka henkilökunnan ideat saadaan kirjattua ylös kiireisessä arjessa. Uusi strategia antaa nyt luvan ideoida nopeastikin muutoksia omassa toimipaikassa. Toimiviksi testatut ideat monistetaan myös toisille toimipaikoille. Tutkimuksen tarkoituksena oli koota ideoita ja esittää niistä toimivin malli Pirkanmaan Osuuskaupalle. Mallia on tarkoitus pilotoida valittuun yksikköön ja jos se toimii, niin se monistetaan myös muihin ravintoloihin.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa kehitettiin ja aikataulutettiin yksi malli ravintolaan. Tutkimuksen tuloksista valittiin yksi kehittämislinja, joka sai ryhmässä eniten keskustelua aikaiseksi. Tämä prototyyppi on aikakaudelleen tyypillinen digitaalinen ratkaisu, jota lähdetään testaamaan tänä vuonna. Näin saadaan kerättyä käyttäjäkokemuksia ennen kuin strategian kolmatta osaa eli uudenlaisen tasapainon hakemista nostetaan esiin voimakkaammin vuonna 2022.