Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Betlab Oy:lle
Matela, Heli (2021)
Matela, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110399
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä markkinointikeino yrityksille. Perinteiset markkinoinnin keinot eivät enää toimi samalla tavalla kuin ennen. Asiakkaat viettävät sosiaalisessa mediassa paljon aikaa ja etsivät, sekä vertailevat siellä yrityksiä. Yrityksen tulee toimia siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Sosiaalisessa mediassa toimimiseen yrityksellä tulee olla selkeä suunnitelma ja tavoitteet.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Betlab Oy:lle, joka tarjoaa NHL-peleihin vedonlyöntivinkkejä. Tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma loppuvuodelle 2021. Betlab on aloitteleva yritys, jolla ei ole olemassa olevaa markkinointisuunnitelmaa. Heidän sosiaalisen median kanavansa on perustettu vasta tänä vuonna. Työ rajattiin koskemaan vain orgaanista sosiaalisen median käyttöä, eikä maksettua mainontaa. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty kirjallisia, sekä internetistä löytyviä lähteitä. Lähteinä on käytetty sekä suomen, että englanninkielisiä julkaisuja. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjuperiaatteella.
Työssä analysoitiin yrityksen nykytilaa SWOT-analyysillä ja kilpailijoiden toimia kilpailija-analyysilla. Työssä on kuvattu asiakkaan ostopolku ja yritykselle tehtiin asiakaspersoona. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ja yrityksen valitsemia kanavia. Kuinka usein sosiaalisessa mediassa tulisi julkaista, sekä millaisia julkaisuja yrityksen tulisi tehdä. Mitä yrityksen tulee ottaa huomioon toimiessaan sosiaalisessa mediassa, sekä miten yritys pystyy mittamaan omia toimiaan sosiaalisessa mediassa.
Tuotoksena opinnäytetyössä syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma tehtiin loppuvuodelle 2021. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2021.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Betlab Oy:lle, joka tarjoaa NHL-peleihin vedonlyöntivinkkejä. Tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma loppuvuodelle 2021. Betlab on aloitteleva yritys, jolla ei ole olemassa olevaa markkinointisuunnitelmaa. Heidän sosiaalisen median kanavansa on perustettu vasta tänä vuonna. Työ rajattiin koskemaan vain orgaanista sosiaalisen median käyttöä, eikä maksettua mainontaa. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty kirjallisia, sekä internetistä löytyviä lähteitä. Lähteinä on käytetty sekä suomen, että englanninkielisiä julkaisuja. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjuperiaatteella.
Työssä analysoitiin yrityksen nykytilaa SWOT-analyysillä ja kilpailijoiden toimia kilpailija-analyysilla. Työssä on kuvattu asiakkaan ostopolku ja yritykselle tehtiin asiakaspersoona. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ja yrityksen valitsemia kanavia. Kuinka usein sosiaalisessa mediassa tulisi julkaista, sekä millaisia julkaisuja yrityksen tulisi tehdä. Mitä yrityksen tulee ottaa huomioon toimiessaan sosiaalisessa mediassa, sekä miten yritys pystyy mittamaan omia toimiaan sosiaalisessa mediassa.
Tuotoksena opinnäytetyössä syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma tehtiin loppuvuodelle 2021. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2021.