Teatteri online: Teatteritaiteen perusopetuksen haasteet ja mahdollisuudet etäopetuksessa
Parviainen, Nina (2021)
Parviainen, Nina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010096
Tiivistelmä
Jos teatterialalla työskenteleville alan ammattilaisille olisi kerrottu, että teatteritaiteen opetus etäyhteyden kautta olisi todellisuutta kevään 2020 aikana, reaktio olisi ollut epäuskoinen ja huvittunut. Luovan alan ihmiset ovat ehkäpä tottuneet käyttämään erilaisia digitaalisia apukeinoja taiteen tekemisen tai kokoustamiseen, mutta opettaminen tai esityksen ohjaaminen etäyhteydellä on ollut marginaalista. Etäopetukseen siirtyminen esittävän taiteen opetuksessa oli niin mullistava tilanne, että pandemian puhjettua teatterialan sosiaalisen median kanavat täyttyivät avunpyynnöistä, tukiryhmistä ja etäopetuksen välineiden ja menetelmien vertailusta.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä toimii avoin haastattelu, jossa viisi teatteriopettajaa eri puolilla Suomea kertovat kokemuksestaan etäopetuksen parissa. Työn tavoitteena on esitellä opettajilta saatuja huomiota kevään 2020 teatteritaiteen etäopetuksesta. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan opetuksen välineitä ja menetelmiä sekä etäopetuksen hyötyjä ja haasteita sekä toiminnallisia muutoksia, joita etäopetukseen siirtyminen vaati teatterialan opettajilta ja oppilaitoksilta.
Suurimpana haasteena teatteritaiteen etäopetuksessa teatteriopettajat nostivat nopean aikataulun etäopetukseen siirryttäessä. Kouluilla ei ollut valmiuksia etäopetuksen järjestämiseen ja se loi tilanteeseen kaoottisen tunnelman. Haasteita etäopetuksen järjestämiseen lisäsi, että osa teatteriopettajista ajattelivat teatteritaiteen taipuvan huonosti etäyhteydellä opetettavaksi.
Myönteisenä seikkana osa teatteriopettajista koki, että oli mielekästä ohjata tehtäviä ja harjoitteita, jotka keskittyivät kirjoittamiseen ja joissa oppilaat saivat vahvuuksiaan esiin. Lisäksi teatterikoulut ottivat valtavia digiloikkia, joka heijastui opettajiin siten, että he saivat mahdollisuuden oppia uusien verkkoalustojen käyttöä ja etäkokoukset mahdollistivat kokoontumisia useimmin kuin kasvokkain olisi ollut mahdollista. Lisäksi teatteriopettajat kokivat saaneensa eväitä omiin digitaitoihinsa ja pystyvänsä hyödyntämään kokemuksiaan etäyhteydellä toimimisesta lähiopetuksessa. Opinnäytteen tuloksista ja opettajien haastatteluista on toivottavasti apua etäopetuksen järjestämisessä myös tulevaisuudessa. Teatteriopettajat joutuivat nimittäin aikamoiseen pioneerityöhön hypätessään aivan uudenlaiseen tapaan opettaa teatteritaidetta.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä toimii avoin haastattelu, jossa viisi teatteriopettajaa eri puolilla Suomea kertovat kokemuksestaan etäopetuksen parissa. Työn tavoitteena on esitellä opettajilta saatuja huomiota kevään 2020 teatteritaiteen etäopetuksesta. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan opetuksen välineitä ja menetelmiä sekä etäopetuksen hyötyjä ja haasteita sekä toiminnallisia muutoksia, joita etäopetukseen siirtyminen vaati teatterialan opettajilta ja oppilaitoksilta.
Suurimpana haasteena teatteritaiteen etäopetuksessa teatteriopettajat nostivat nopean aikataulun etäopetukseen siirryttäessä. Kouluilla ei ollut valmiuksia etäopetuksen järjestämiseen ja se loi tilanteeseen kaoottisen tunnelman. Haasteita etäopetuksen järjestämiseen lisäsi, että osa teatteriopettajista ajattelivat teatteritaiteen taipuvan huonosti etäyhteydellä opetettavaksi.
Myönteisenä seikkana osa teatteriopettajista koki, että oli mielekästä ohjata tehtäviä ja harjoitteita, jotka keskittyivät kirjoittamiseen ja joissa oppilaat saivat vahvuuksiaan esiin. Lisäksi teatterikoulut ottivat valtavia digiloikkia, joka heijastui opettajiin siten, että he saivat mahdollisuuden oppia uusien verkkoalustojen käyttöä ja etäkokoukset mahdollistivat kokoontumisia useimmin kuin kasvokkain olisi ollut mahdollista. Lisäksi teatteriopettajat kokivat saaneensa eväitä omiin digitaitoihinsa ja pystyvänsä hyödyntämään kokemuksiaan etäyhteydellä toimimisesta lähiopetuksessa. Opinnäytteen tuloksista ja opettajien haastatteluista on toivottavasti apua etäopetuksen järjestämisessä myös tulevaisuudessa. Teatteriopettajat joutuivat nimittäin aikamoiseen pioneerityöhön hypätessään aivan uudenlaiseen tapaan opettaa teatteritaidetta.