Konepajan strategiasuunnittelu
Kantanen, Tuomas (2021)
Kantanen, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189178
Tiivistelmä
Ongelmana oli historian saatossa kunnossapitotoimintaa tukemaan rakentuneen konepajan epäselvä rooli yrityksessä, johon opinnäytetyöllä haettiin selkeyttä. Toiminnan selkiyttämisellä tavoiteltiin konepajalle parempaa kannattavuutta sekä aiempaa selvempää roolia toimipaikalla ja koko yrityksessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda yksikön johtoryhmälle ehdotuksia tulevaisuuden strategisista valinnoista päätöksen teon tueksi, joilla konepajan roolia saadaan selkeämmäksi sekä toiminnasta kannattavaa. Pääfokus strategisissa analyyseissä oli liiketoimintatason strategia sekä konepajan tulevaisuuden tuoteportfolio ja asiakkaat.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa opinnäytetyön tekijä konepajan tuotantoesimiehen roolissa osallistui tutkimuksen toteuttamisen ohella myös analyysin kohteena olevan konepajan päivittäisen toimintaan.
Työkaluina työssä käytettiin strategiatyössä käytettäviä työkaluja, joita sovellettiin tämän työn luonteeseen ja lähtökohtiin sopiviksi. Näitä työkaluja sekä analyysimenetelmiä olivat mm.: SWOT-analyysi, asiakasanalyysi, sisäinen suorituskykyanalyysi, BCG-matriisi yms.
Kaikkien yksittäisten analyysien yhteenvetäjänä käytettiin Business Model Canvas -työkalua, joka osoittautui erittäin hyväksi visuaaliseksi työkaluksi kuvaamaan konepajan lähitulevaisuuden tahtotilaa konepajan toiminnan kannalta elintärkeillä osa-alueilla.
Työn tuloksena konepajalle saatiin luotua konkreettisia strategisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi sekä jopa lyhyen tähtäimen visio.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda yksikön johtoryhmälle ehdotuksia tulevaisuuden strategisista valinnoista päätöksen teon tueksi, joilla konepajan roolia saadaan selkeämmäksi sekä toiminnasta kannattavaa. Pääfokus strategisissa analyyseissä oli liiketoimintatason strategia sekä konepajan tulevaisuuden tuoteportfolio ja asiakkaat.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa opinnäytetyön tekijä konepajan tuotantoesimiehen roolissa osallistui tutkimuksen toteuttamisen ohella myös analyysin kohteena olevan konepajan päivittäisen toimintaan.
Työkaluina työssä käytettiin strategiatyössä käytettäviä työkaluja, joita sovellettiin tämän työn luonteeseen ja lähtökohtiin sopiviksi. Näitä työkaluja sekä analyysimenetelmiä olivat mm.: SWOT-analyysi, asiakasanalyysi, sisäinen suorituskykyanalyysi, BCG-matriisi yms.
Kaikkien yksittäisten analyysien yhteenvetäjänä käytettiin Business Model Canvas -työkalua, joka osoittautui erittäin hyväksi visuaaliseksi työkaluksi kuvaamaan konepajan lähitulevaisuuden tahtotilaa konepajan toiminnan kannalta elintärkeillä osa-alueilla.
Työn tuloksena konepajalle saatiin luotua konkreettisia strategisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi sekä jopa lyhyen tähtäimen visio.