Metsän vuosi : moniaistisuutta ja osallisuutta tukeva pedagoginen toimintavinkkiopas varhaiskasvatukseen
Eskman-Reima, Kati; Heiskanen, Kukka (2021)
Eskman-Reima, Kati
Heiskanen, Kukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179059
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin pedagoginen Metsän vuosi -niminen toimintavinkkiopas, joka sisältää vuoden kiertokulkua myötäileviä moniaistisia toimintavinkkejä varhaiskasvatuksen käyttöön. Oppaan tarkoituksena on toimia varhaiskasvattajien työvälineenä lapsen luontosuhteen tukemisessa ja kannustaa luontoympäristössä toimimiseen. Oppaalla ei ole toimeksiantajaa, mutta se vastaa ajankohtaiseen varhaiskasvatuksen tarpeeseen, koska tarve uusille ja tuoreille ulkotoimintaa tukeville toimintavinkeille ja -kokonaisuuksille on ilmeinen vallitsevan koronapandemian vuoksi.
Oppaan tekoprosessissa huomioitiin lasten osallisuuden toteutuminen mahdollisimman monipuolisesti. Sisältö luotiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuen sekä moniaistisuutta ja lapsen aistien kehitystä tukevaksi. Opas luotiin selkeäksi, nopeasti luettavaksi ja innostavaksi sekä helposti luontoon mukaan otettavaksi kestävän kehityksen elementit ja Jokamiehenoikeudet huomioiden.
Toimintavinkkioppaan teoreettinen viitekehys koostuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, lapsen osallisuudesta varhaiskasvatuksessa, lapsen luontosuhteesta, luonnosta oppimisympäristönä sekä aisteista ja moniaistisuudesta. Lapsen osallisuuden toteutumista oppaan syntyprosessissa arvioidaan Shierin osallisuusteoriaan peilaten.
Palautteen perusteella toimintavinkit ovat helposti toteutettavia sekä innostavia ja aistit huomioivia. Toimintavinkkien avoimuus nähdään tarkoituksenmukaisena ja vahvasti lasten osallisuutta tukevana. Voidaankin todeta oppaan olevan kokonaisuutena onnistunut ja saavuttaneen tavoitteensa. Jatkokehitysajatuksena voisi selvittää, miten opas on saanut jalansijaa varhaiskasvatuksen kentällä sekä sen toimivuutta käytännössä. Lisäksi oppaan moniaistista sisältöä voisi laajentaa luonto- ja ympäristökasvatukselliseen suuntaan. Oppaan elämä jatkuu sosiaalisessa mediassa @metsanvuosi.
Oppaan tekoprosessissa huomioitiin lasten osallisuuden toteutuminen mahdollisimman monipuolisesti. Sisältö luotiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuen sekä moniaistisuutta ja lapsen aistien kehitystä tukevaksi. Opas luotiin selkeäksi, nopeasti luettavaksi ja innostavaksi sekä helposti luontoon mukaan otettavaksi kestävän kehityksen elementit ja Jokamiehenoikeudet huomioiden.
Toimintavinkkioppaan teoreettinen viitekehys koostuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, lapsen osallisuudesta varhaiskasvatuksessa, lapsen luontosuhteesta, luonnosta oppimisympäristönä sekä aisteista ja moniaistisuudesta. Lapsen osallisuuden toteutumista oppaan syntyprosessissa arvioidaan Shierin osallisuusteoriaan peilaten.
Palautteen perusteella toimintavinkit ovat helposti toteutettavia sekä innostavia ja aistit huomioivia. Toimintavinkkien avoimuus nähdään tarkoituksenmukaisena ja vahvasti lasten osallisuutta tukevana. Voidaankin todeta oppaan olevan kokonaisuutena onnistunut ja saavuttaneen tavoitteensa. Jatkokehitysajatuksena voisi selvittää, miten opas on saanut jalansijaa varhaiskasvatuksen kentällä sekä sen toimivuutta käytännössä. Lisäksi oppaan moniaistista sisältöä voisi laajentaa luonto- ja ympäristökasvatukselliseen suuntaan. Oppaan elämä jatkuu sosiaalisessa mediassa @metsanvuosi.