Blokus3D : Ett klassiskt brädspel producerat med Unity och C#
Björnvik, Jonatan (2021)
Björnvik, Jonatan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179021
Tiivistelmä
Jag använde mig i detta projekt av spelmotorn Unity samt programmeringsspråket C# för att utveckla ett 3D-spel som baserar sig på brädspelet Blokus.
Programkoden implementerades för att kontrollera spelobjekt i användargränssnitt och för det virtuella spelbrädet, samt för att hantera spellogik. Spelare kan vara människor som spelar och/eller virtuella spelare. De virtuella spelarna är baserade på en algoritm som gör slumpmässiga placeringar. Spelet testades först i Unity, och exporterades sedan till plattformar för att testas där, mot målet att i slutändan få fram ett funktionellt Blokus-spel.
Programkoden implementerades för att kontrollera spelobjekt i användargränssnitt och för det virtuella spelbrädet, samt för att hantera spellogik. Spelare kan vara människor som spelar och/eller virtuella spelare. De virtuella spelarna är baserade på en algoritm som gör slumpmässiga placeringar. Spelet testades först i Unity, och exporterades sedan till plattformar för att testas där, mot målet att i slutändan få fram ett funktionellt Blokus-spel.