Marketkaupan keskitetty perehdytys Osuuskauppa Arinassa : Uuden perehdytysmallin suunnittelu ja toteutus Osuuskauppa Arinalle
Saransalmi, Jenna (2021)
Saransalmi, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179014
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä toimeksiantajalle Osuuskauppa Arinalle. Opinnäyteyön tarkoituksena on kehittää Osuuskauppa Arinalle uusi perehdytysmalli, joka toimii osittain keskitetysti. Tavoitteena on siis luoda tietoperustan, haastattelujen, omien ja toimeksiantajan ideoiden pohjalta uudenlainen perehdytysprosessi, jota Arinan market -toimipaikat alkavat käyttämään jatkossa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Uuden perehdytysmallin tavoitteena on yhtenäistää prosessia, jotta se toimii kerrasta toiseen samankaltaisena ja yhtä laadukkaana.
Opinnäytetyön aihe on saanut alkunsa toimeksiantajan tarpeesta muokata olemassa olevaa perehdytysprosessia heille sopivammaksi. Toimeksiantajan toiveena oli muuntaa prosessia malliperehdyttämisen suuntaan eli henkilöstöhallinnon koordinoimaksi keskitetyksi perehdytysprosessiksi. Aihe on rajattu market -toimipaikkojen perehdytysprosessin kehittämiseen, sillä kaupan ala on Osuuskauppa Arinassa suurin toimiala ja uusia työntekijöitä tarvitaan jatkuvasti.
Tietoperustassa käsitellään perehdyttämistä yleisesti sekä perehdyttämiseen olennaisesti liittyviä aihealueita, kuten lainsäädäntöä, perehdyttämisen suunnittelua sekä sen tavoitteita. Tietoperustaan sisältyy myös osio erilaisista perehdytysmalleista ja niiden hyödyntämisestä organisaatioissa. Keskeisimpinä lähteinä tietoperustassa on käytetty pääasiassa erilaista kirjallisuutta liittyen perehdyttämiseen. Lisäksi olen hyödyntänyt muutamia verkkolähteitä ja lakipykäliä teoriaosuuteen.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Perehdytyksestä vastaavia henkilöstöhallinnon työntekijöitä on haastateltu kahdesta S-ryhmän alla toimivasta osuuskaupasta. Haastattelujen sekä toimeksiantajan toiveiden ja ohjeistuksien pohjalta ideoitiin uusi perehdytysmalli Osuuskauppa Arinan käyttöön. Kehittämistyön viimeisenä osana oli perehdytysmallin kokeilu käytännössä, sekä palautteiden kerääminen uusilta työntekijöiltä. Palautteenanto toteutettiin Google Forms -kyselylomakkeella anonyymisti ja vastausten perusteella saatiin huomioita ja ajatuksia käytännön toteutuksesta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena oli toimiva ja perehdytysmalli toimeksiantajalle, joka jäi käytäntöön organisaatiossa. Käytännön kokeilun ja palautteiden perusteella uusi perehdytysprosessi on ollut toimiva ja sen tavoitteet eli yhtenäinen ja tasalaatuinen prosessi on saavutettu. Kehittämistyö osoittautui siis hyödylliseksi ja tulevaisuudessa prosessia voidaan edelleen kehittää esimerkiksi muille toimialoille tai jatkumaan keskitettynä myös työnopastuksen osiossa.
Opinnäytetyön aihe on saanut alkunsa toimeksiantajan tarpeesta muokata olemassa olevaa perehdytysprosessia heille sopivammaksi. Toimeksiantajan toiveena oli muuntaa prosessia malliperehdyttämisen suuntaan eli henkilöstöhallinnon koordinoimaksi keskitetyksi perehdytysprosessiksi. Aihe on rajattu market -toimipaikkojen perehdytysprosessin kehittämiseen, sillä kaupan ala on Osuuskauppa Arinassa suurin toimiala ja uusia työntekijöitä tarvitaan jatkuvasti.
Tietoperustassa käsitellään perehdyttämistä yleisesti sekä perehdyttämiseen olennaisesti liittyviä aihealueita, kuten lainsäädäntöä, perehdyttämisen suunnittelua sekä sen tavoitteita. Tietoperustaan sisältyy myös osio erilaisista perehdytysmalleista ja niiden hyödyntämisestä organisaatioissa. Keskeisimpinä lähteinä tietoperustassa on käytetty pääasiassa erilaista kirjallisuutta liittyen perehdyttämiseen. Lisäksi olen hyödyntänyt muutamia verkkolähteitä ja lakipykäliä teoriaosuuteen.
Työ on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Perehdytyksestä vastaavia henkilöstöhallinnon työntekijöitä on haastateltu kahdesta S-ryhmän alla toimivasta osuuskaupasta. Haastattelujen sekä toimeksiantajan toiveiden ja ohjeistuksien pohjalta ideoitiin uusi perehdytysmalli Osuuskauppa Arinan käyttöön. Kehittämistyön viimeisenä osana oli perehdytysmallin kokeilu käytännössä, sekä palautteiden kerääminen uusilta työntekijöiltä. Palautteenanto toteutettiin Google Forms -kyselylomakkeella anonyymisti ja vastausten perusteella saatiin huomioita ja ajatuksia käytännön toteutuksesta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena oli toimiva ja perehdytysmalli toimeksiantajalle, joka jäi käytäntöön organisaatiossa. Käytännön kokeilun ja palautteiden perusteella uusi perehdytysprosessi on ollut toimiva ja sen tavoitteet eli yhtenäinen ja tasalaatuinen prosessi on saavutettu. Kehittämistyö osoittautui siis hyödylliseksi ja tulevaisuudessa prosessia voidaan edelleen kehittää esimerkiksi muille toimialoille tai jatkumaan keskitettynä myös työnopastuksen osiossa.