MARKET STUDY ON MARBELLA, SPAIN Case: Suomen Seniorikodit ry.
Turunen, Jutta (2021)
Turunen, Jutta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179003
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen Seniorikodit ry:lle. Opinnäytetyön
tarkoituksena on tutkia, olisiko Espanjan Marbella potentiaalinen kohde liiketoiminnan
laajentamiselle. Opinnäytetyön perusteena on markkinatutkimus, jonka avulla on pyritty
selvittämään, sopivatko kohdemarkkinat toimeksiantajan tarkoituksiin. Opinnäytetyössä
on myös tunnistettu seikkoja ja tekijöitä, jotka pitää ottaa huomioon, kun liiketoimintaa
laajennetaan Espanjaan. Tämän opinnäytetyön avulla yhdistys pystyy arvioimaan, onko
Marbella potentiaalinen laajentumisvaihtoehto ja kannattaisiko projektia tutkia lisää.
Tutkimuksen runkona toimii teoreettinen ja empiirinen osio. Työn teoreettisessa osassa,
markkinatutkimusta on ensiksi analysoitu erilaisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen em piirisessä osiossa on käytetty monimenetelmätutkimusta, jota hyödyntäen markkinatutkimus on toteutettu. Tutkimus on toteutettu käyttämällä ensisijaista tiedonkeruumenetelmää, puhelinhaastatteluja hyödyntäen. Toissijaista tiedonkeruumenetelmää on käytetty
tiedon löytämiseen sähköisistä lähteistä ja kirjallisista materiaaleista.
Tämän työn tulokset olivat positiivisia. Analyyseistä saatujen tietojen perusteella voidaan
päätellä, että Marbella olisi lupaava vaihtoehto laajentumiselle. Tutkimus osoitti myös
sen, että Suomen Seniorikodit ry:n tulisi tutkia lisää yksityiskohtia, jotka vaikuttavat liiketoiminnan laajentamiseen ulkomaille. Tutkimusta voidaan myös hyödyntää Suomen Seniorikodit ry:n nykyisen liiketoiminnan kehittämisessä. This thesis is commissioned by the Finnish association Suomen Seniorikodit ry to determine the potential for expansion that Marbella, Spain could offer. The thesis is based on
market research which has been used to find out whether the target market is suitable
for the commissioner purposes. The thesis has also identified factors that need to be
considered when expanding the business to Spain. Based on the outcomes of this thesis, the association would be able to decide whether Marbella is a potential option for expansion.
The research is based on theoretical and empirical sections. In the theoretical part of the
work, market research has been studied and analysed using various methods. In the
empirical part of the study, a mixed-method research has been conducted. The research
was executed using a primary data collection method, namely telephone interviews. A
secondary data collection method was used to find information from online sources and
written materials.
The results of the thesis were positive. Based on the information from the analyses, it
was concluded that Marbella would be a promising option for expansion. The study also
revealed that Suomen Seniorikodit ry should further investigate issues related to the
business expansion abroad. The research can also be utilised in the development of the
current business of Suomen Seniorikodit ry.
tarkoituksena on tutkia, olisiko Espanjan Marbella potentiaalinen kohde liiketoiminnan
laajentamiselle. Opinnäytetyön perusteena on markkinatutkimus, jonka avulla on pyritty
selvittämään, sopivatko kohdemarkkinat toimeksiantajan tarkoituksiin. Opinnäytetyössä
on myös tunnistettu seikkoja ja tekijöitä, jotka pitää ottaa huomioon, kun liiketoimintaa
laajennetaan Espanjaan. Tämän opinnäytetyön avulla yhdistys pystyy arvioimaan, onko
Marbella potentiaalinen laajentumisvaihtoehto ja kannattaisiko projektia tutkia lisää.
Tutkimuksen runkona toimii teoreettinen ja empiirinen osio. Työn teoreettisessa osassa,
markkinatutkimusta on ensiksi analysoitu erilaisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen em piirisessä osiossa on käytetty monimenetelmätutkimusta, jota hyödyntäen markkinatutkimus on toteutettu. Tutkimus on toteutettu käyttämällä ensisijaista tiedonkeruumenetelmää, puhelinhaastatteluja hyödyntäen. Toissijaista tiedonkeruumenetelmää on käytetty
tiedon löytämiseen sähköisistä lähteistä ja kirjallisista materiaaleista.
Tämän työn tulokset olivat positiivisia. Analyyseistä saatujen tietojen perusteella voidaan
päätellä, että Marbella olisi lupaava vaihtoehto laajentumiselle. Tutkimus osoitti myös
sen, että Suomen Seniorikodit ry:n tulisi tutkia lisää yksityiskohtia, jotka vaikuttavat liiketoiminnan laajentamiseen ulkomaille. Tutkimusta voidaan myös hyödyntää Suomen Seniorikodit ry:n nykyisen liiketoiminnan kehittämisessä.
market research which has been used to find out whether the target market is suitable
for the commissioner purposes. The thesis has also identified factors that need to be
considered when expanding the business to Spain. Based on the outcomes of this thesis, the association would be able to decide whether Marbella is a potential option for expansion.
The research is based on theoretical and empirical sections. In the theoretical part of the
work, market research has been studied and analysed using various methods. In the
empirical part of the study, a mixed-method research has been conducted. The research
was executed using a primary data collection method, namely telephone interviews. A
secondary data collection method was used to find information from online sources and
written materials.
The results of the thesis were positive. Based on the information from the analyses, it
was concluded that Marbella would be a promising option for expansion. The study also
revealed that Suomen Seniorikodit ry should further investigate issues related to the
business expansion abroad. The research can also be utilised in the development of the
current business of Suomen Seniorikodit ry.