Toyota Auris vikasimulaattori opetuskäyttöön
Näykki, Jaakko (2021)
Näykki, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057195
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Koulutuskeskus Sedulle, Törnäväntien pisteeseen, autoalalle. Tavoitteena oli laatia pohja vikasimulaattorin toteutukseen opetuskäyttöön. Suunnitelman avulla kohdeajoneuvosta voitaisiin tehdä mittaus- sekä tehtäväpaketti oppilaille, ja tarvittaessa toteuttaa erilaisia vikakohtia ajoneuvoon.
Työssä tutkittiin ja selvitettiin Toyotan omia mittaus- ja korjausohjeita erilaisia tunnistimia ja sähkölaitteita varten. Työn tarkoituksena oli selkeyttää ja laatia helposti saatavaksi mittausohjeet valmistajan ohjeiden mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi hybridiajoneuvojen yleistymistä, sekä niiden toimintaperiaatteita. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös erilaisten opetusmenetelmien merkitystä ja tehokkuutta. Työssä käsiteltiin myös sähköturvallisuuden merkitystä, sekä erilaisten tunnistimen toimintaperiaatteita.
Työhön oli tarkoitus myös kuulua vikasimulaattorin valmistus, mutta koronapandemiasta johtuen simulaattorin valmistus jäi työstä pois. Pandemiasta johtuen Koulutuskeskus Sedu siirtyi etäopetukseen, mikä vaikeutti ajoneuvon kanssa työskentelyä. Tästä syystä työ suoritettiin teoreettisena, ja näin ollen jäi alkuperäistä suunnitelmaa suppeammaksi.
Työssä tutkittiin ja selvitettiin Toyotan omia mittaus- ja korjausohjeita erilaisia tunnistimia ja sähkölaitteita varten. Työn tarkoituksena oli selkeyttää ja laatia helposti saatavaksi mittausohjeet valmistajan ohjeiden mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi hybridiajoneuvojen yleistymistä, sekä niiden toimintaperiaatteita. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös erilaisten opetusmenetelmien merkitystä ja tehokkuutta. Työssä käsiteltiin myös sähköturvallisuuden merkitystä, sekä erilaisten tunnistimen toimintaperiaatteita.
Työhön oli tarkoitus myös kuulua vikasimulaattorin valmistus, mutta koronapandemiasta johtuen simulaattorin valmistus jäi työstä pois. Pandemiasta johtuen Koulutuskeskus Sedu siirtyi etäopetukseen, mikä vaikeutti ajoneuvon kanssa työskentelyä. Tästä syystä työ suoritettiin teoreettisena, ja näin ollen jäi alkuperäistä suunnitelmaa suppeammaksi.