Tunteista voimaa: Työkirja Hyvän Mielen Talon vertaisohjaajien koulutukseen
Aintila, Maria; Eronen, Ellen (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Aintila, Maria
Eronen, Ellen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046838
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta kehittää vertaisohjaajien koulutusta Kuopion Hyvän Mielen Talolla. Opinnäytetyön tarkoitukseksi muotoutui vertaisohjaajien koulutusprosessin kehittäminen. Vertaisohjaajille suunniteltiin ja järjestettiin koulutus, jonka tavoitteena oli tukea heidän hyvinvointiaan ja jaksamistaan omassa ohjaustyössään. Koulutuksessa käsiteltiin erilaisia tunneteemoja luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Koulutuksen pohjalta syntyi työkirja Hyvän Mielen Talon työntekijöiden käyttöön.
Koulutuksen ja työkirjan suunnittelussa huomioitiin toimeksiantajan ja vertaisohjaajien toiveita. Kehittämistyön osallistavina tiedonhankinnan menetelminä käytettiin Learning café -keskustelua, ryhmäkeskusteluja ja -haastatteluja vertaisohjaajien kanssa. Dialogisella keskustelulla osallistettiin sekä työntekijöitä että vertaisohjaajia. Eri menetelmien avulla saatiin hankittua osallistujilta tietoa tuotoksen tekemiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työntekijän työkirja ”Tunteista voimaa”, joka sisältää monipuolisesti erilaisia luovia ja toiminnallisia harjoituksia sekä lyhyitä teoriaosuuksia neljästä tunneteemasta. Lisäksi kirjaan on koottu koulutuksessa huomioitavia asioita ja ohjeita työntekijän tueksi. Saadun palautteen perusteella koulutus tuki vertaisohjaajien hyvinvointia ja jaksamista. Koulutuksen sisältö ja siinä käytetyt menetelmät koettiin hyviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Koulutus ja työkirja täydensivät hyvin Hyvän Mielen Talon koulutuskokonaisuutta. Työkirjaa voidaan jatkossa hyödyntää koulutuksen järjestämisessä ja erilaisissa ohjaustilanteissa. Työkirja sopii myös muiden toimintayksiköiden käytettäväksi.
Koulutuksen ja työkirjan suunnittelussa huomioitiin toimeksiantajan ja vertaisohjaajien toiveita. Kehittämistyön osallistavina tiedonhankinnan menetelminä käytettiin Learning café -keskustelua, ryhmäkeskusteluja ja -haastatteluja vertaisohjaajien kanssa. Dialogisella keskustelulla osallistettiin sekä työntekijöitä että vertaisohjaajia. Eri menetelmien avulla saatiin hankittua osallistujilta tietoa tuotoksen tekemiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työntekijän työkirja ”Tunteista voimaa”, joka sisältää monipuolisesti erilaisia luovia ja toiminnallisia harjoituksia sekä lyhyitä teoriaosuuksia neljästä tunneteemasta. Lisäksi kirjaan on koottu koulutuksessa huomioitavia asioita ja ohjeita työntekijän tueksi. Saadun palautteen perusteella koulutus tuki vertaisohjaajien hyvinvointia ja jaksamista. Koulutuksen sisältö ja siinä käytetyt menetelmät koettiin hyviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Koulutus ja työkirja täydensivät hyvin Hyvän Mielen Talon koulutuskokonaisuutta. Työkirjaa voidaan jatkossa hyödyntää koulutuksen järjestämisessä ja erilaisissa ohjaustilanteissa. Työkirja sopii myös muiden toimintayksiköiden käytettäväksi.