Uusia yleisöjä saavutettavuutta edistämällä: Näkökulmia yleisöjen kasvattamiseen sosiaalisen ja taloudellisen saavutettavuuden kautta
Rossi, Annika (2021)
Rossi, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046805
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee eri keinoja, joilla kulttuuritoimijat ovat parantaneet toimintansa sosiaalista ja taloudellista saavutettavuutta, ja kuinka tämä on rikastuttanut heidän yleisöään ja tuonut heille uutta katsojakuntaa. Työn tilaaja on kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry ja sen tavoitteena on tuoda uusia näkemyksiä kulttuurin ja taiteen tulevaisuudelle.
Sosiaalisen saavutettavuuden täyttyminen tarkoittaa esimerkiksi avoimia asenteita, ystävällistä asiakaspalvelua ja palvelujen räätälöimistä erityisryhmille. Taloudellisesti saavutettavassa toiminnassa henkilön osallistumismahdollisuudet ovat samat kuin muilla taloudellisista esteistä huolimatta.
Menetelminä käytettiin haastatteluja ja dokumenttianalyysia, ja haastateltavina toimi saavutettavuuden asiantuntijoita ja kulttuuritoimijoita. Aineiston pohjalta tehtiin toimenpide-ehdotuksia, joita kulttuurikentällä tarvitaan saavutettavuuden lisäämiseksi ja listattiin alan hyviä käytäntöjä saavutettavuudesta. Näitä tuloksia voidaan käyttää kulttuurialan kehittämistyössä ja kulttuuritoimijoiden saavutettavuustyössä.
Saavutettavuus on aiheena ajankohtainen ja sen tarve on viime aikoina nostettu esiin, sen parantaminen on esimerkiksi yksi nykyisen hallitusohjelman tavoitteista. Kulttuuri ja kulttuuritapahtumat ovat voimavara, johon kaikilla tulisi olla tasavertainen oikeus osallistua, ja saavutettavuuden ansiosta kävijät, jotka muuten eivät tapahtumaan pääsisi, saavat mahdollisuuden osallistua niihin ja näin usein tuovat myös muita maksavia asiakkaita mukanaan.
Sosiaalisen saavutettavuuden täyttyminen tarkoittaa esimerkiksi avoimia asenteita, ystävällistä asiakaspalvelua ja palvelujen räätälöimistä erityisryhmille. Taloudellisesti saavutettavassa toiminnassa henkilön osallistumismahdollisuudet ovat samat kuin muilla taloudellisista esteistä huolimatta.
Menetelminä käytettiin haastatteluja ja dokumenttianalyysia, ja haastateltavina toimi saavutettavuuden asiantuntijoita ja kulttuuritoimijoita. Aineiston pohjalta tehtiin toimenpide-ehdotuksia, joita kulttuurikentällä tarvitaan saavutettavuuden lisäämiseksi ja listattiin alan hyviä käytäntöjä saavutettavuudesta. Näitä tuloksia voidaan käyttää kulttuurialan kehittämistyössä ja kulttuuritoimijoiden saavutettavuustyössä.
Saavutettavuus on aiheena ajankohtainen ja sen tarve on viime aikoina nostettu esiin, sen parantaminen on esimerkiksi yksi nykyisen hallitusohjelman tavoitteista. Kulttuuri ja kulttuuritapahtumat ovat voimavara, johon kaikilla tulisi olla tasavertainen oikeus osallistua, ja saavutettavuuden ansiosta kävijät, jotka muuten eivät tapahtumaan pääsisi, saavat mahdollisuuden osallistua niihin ja näin usein tuovat myös muita maksavia asiakkaita mukanaan.