Dinosaurus-pelihahmon luominen
Juujärvi, Petteri (2021)
Juujärvi, Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046784
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja rakennettiin pelaajayhteisön toivoma 3D-pelihahmo modi, joka soveltuu Alderon Gamesin Path of Titansiin. Pelaajien toiveet selvitettiin kahden Path of Titansin Discord-kanavalla jaettujen kyselyjen avulla. Eniten ääniä keränneestä hahmosta lähdettiin tekemään tutkimusta uskottavan lopputuloksen saamiseksi. Tutkimuksessa selvinneiden tulosten perusteella luotiin tieteellisesti ja anatomisesti tarkka luonnos, joka toimi pohjana digitaalisesti veistetylle high poly -mallille.
Veistämisen jälkeen high poly -mallista tehtiin optimoitu ja kevyt low poly -malli, johon luotiin optimoitu UV- mappi. Mallintamisen jälkeen mallille suunniteltiin väritys nopeiden luonnosten avulla, nykyään elävien eläimien inspiroimana. Pikaisen luonnostelun jälkeen malli teksturoitiin peliin soveltuvalla tarkkuudella. Valmiiden low poly -mallin ja tekstuurien kanssa siirryttiin riggaamaan hahmo valmiin, Path of Titansin hahmon rigiin. Lopuksi hahmosta otettiin kuvat esittelyä varten reaaliaikaisesti renderöivässä ohjelmassa. This thesis describes the process of designing and creating a 3D dinosaur game character, which could be used as a mod in Alderon Games' Path of Titans. The species of the character was chosen by the players of the game, based on the results of two polls shared on Path of Titans' Discord's modding channel. The species receiving the most votes was then studied further, in order to achieve required level of believability and realism. Based on the results, a scientifically and anatomically accurate sketch was drawn, which served as a reference for the digitally sculpted high poly model.
The finished high poly model was then retopologized and UV-mapped. After the game resolution version was finished, it was time to move on to designing the coloration. After a few quick colorsketches inspired by modern animals, the model was taken to a 3D texturing software to be finished. The textured low poly model was then rigged to a pre-existing rig of Path of Titans' Metriacanthosaurus parkeri. Finally, the character was rendered in a real-time 3D render engine .
Veistämisen jälkeen high poly -mallista tehtiin optimoitu ja kevyt low poly -malli, johon luotiin optimoitu UV- mappi. Mallintamisen jälkeen mallille suunniteltiin väritys nopeiden luonnosten avulla, nykyään elävien eläimien inspiroimana. Pikaisen luonnostelun jälkeen malli teksturoitiin peliin soveltuvalla tarkkuudella. Valmiiden low poly -mallin ja tekstuurien kanssa siirryttiin riggaamaan hahmo valmiin, Path of Titansin hahmon rigiin. Lopuksi hahmosta otettiin kuvat esittelyä varten reaaliaikaisesti renderöivässä ohjelmassa.
The finished high poly model was then retopologized and UV-mapped. After the game resolution version was finished, it was time to move on to designing the coloration. After a few quick colorsketches inspired by modern animals, the model was taken to a 3D texturing software to be finished. The textured low poly model was then rigged to a pre-existing rig of Path of Titans' Metriacanthosaurus parkeri. Finally, the character was rendered in a real-time 3D render engine .