Esittelyvideot myynnin tukena autokaupassa : case: Autokeskus Oy
Piiroinen, Juuso (2021)
Piiroinen, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa Autokeskus Konalan toimipisteessä automyynnin ammattilaisten kokemuksia ja kehityskohteita autojen esittelyvideoista. Autokeskus Oy on osa Aroyhtymät konsernia, yritys on autojen vähittäiskauppa, joka myy useiden eri automerkkien autoja.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta viitekehyksestä sekä kvalitatiivisesta tutkimusosuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään autokaupan historiaan, nykytilanteeseen sekä erilaisiin myynnin työkaluihin. Opinnäytetyön empiirisesti toteutettu osuus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena Autokeskus Konalan toimipisteen uusien autojen myyjille. Tutkimus tehtiin 13 automyyjälle kasvokkain käydyillä haastatteluilla, jonka kysymykset olivat suurilta osin avoimia.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille automyynnin apuna käytettyjen esittelyvideoiden vahvuuksia sekä kehityskohteita. Tutkimuksessa ilmeni, että Autokeskus Konalan toimipisteen myyjät käyttävät esittelyvideoita, mutta koulutusta tarvitaan vielä esittelyvideoiden tekoon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esittelyvideot ovat uusi työkalu myyjille. Asiakkaat eivät osaa kysyä esittelyvideoita ja osa myyjistä karttaa esittelyvideoiden käyttöä. Saadun palautteen perusteella suurin osa asiakkaista sekä kyselyyn vastanneista myyjistä kokee esittelyvideot positiivisena myynnin työkaluna.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoreettisesta viitekehyksestä sekä kvalitatiivisesta tutkimusosuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään autokaupan historiaan, nykytilanteeseen sekä erilaisiin myynnin työkaluihin. Opinnäytetyön empiirisesti toteutettu osuus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena Autokeskus Konalan toimipisteen uusien autojen myyjille. Tutkimus tehtiin 13 automyyjälle kasvokkain käydyillä haastatteluilla, jonka kysymykset olivat suurilta osin avoimia.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille automyynnin apuna käytettyjen esittelyvideoiden vahvuuksia sekä kehityskohteita. Tutkimuksessa ilmeni, että Autokeskus Konalan toimipisteen myyjät käyttävät esittelyvideoita, mutta koulutusta tarvitaan vielä esittelyvideoiden tekoon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esittelyvideot ovat uusi työkalu myyjille. Asiakkaat eivät osaa kysyä esittelyvideoita ja osa myyjistä karttaa esittelyvideoiden käyttöä. Saadun palautteen perusteella suurin osa asiakkaista sekä kyselyyn vastanneista myyjistä kokee esittelyvideot positiivisena myynnin työkaluna.