KUNTOUTTAVALLA PÄIVÄTOIMINNALLA LISÄÄ KOTONA ASUMISEN VUOSIA
Laasonen, Aija; Särkkä, Heli (2021)
Laasonen, Aija
Särkkä, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036697
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoituksena oli löytää kuntouttavan päivätoiminnan tekijät, jotka asiakkaat ja asiakkaiden omaiset kokevat eniten asiakkaiden hyvinvointia ja toimintakykyä edistäviksi. Tavoitteena oli muodostaa kehittämisehdotukset kuntouttavan päivätoiminnan kohdentamiseksi entistä paremmin asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseen tasalaatuisesti ja yhdenvertaisesti Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten kaikilla hyvinvointialueilla.
Tutkimusaineistona on käytetty Essoten kuntouttavan päivätoiminnan asiakkaille ja heidän omaisilleen tehtyä kyselyä ja asiakaspalautetta. Kuntouttavan päivätoiminnan merkitystä kotona asumisen mahdollistajana tutkittiin hyvinvoinnin ja toimintakyvyn teoriatiedon ja tutkimusaineiston avulla. Kyselyn analysoinnin tuloksena kuntouttavan päivätoiminnan tuki kotona asumiseen todettiin hyväksi. Asiakkaiden ja omaisten kuntouttavan päivätoiminnan suositteluhalukkuus muille vastaavaa palvelua tarvitseville oli korkea ja palvelulle annettujen arvosanojen keskiarvo lähes kiitettävä. Maslowin pyramidi osoitti, että kuntouttava päivätoiminta mahdollistaa niin asiakkaiden kuin omaistenkin tarpeiden tyydyttymisen kaikilla tasoilla.
Strukturoitujen kysymysten vastauksissa ilmeni, että lähes neljännes asiakkaista vastasi, ettei ole osallistunut hoitonsa ja palvelunsa suunnitteluun ja ulkoilumahdollisuudet päivätoiminnassa ovat huonot. Lisäksi saattajan saaminen tarvittaessa kodin ulkopuolelle oli osalla haasteellista. Omaisten vastauksissa nousi esiin tietämättömyys omaisen asioista ja osallistumattomuus omaisen palvelun suunnitteluun. Avoimiin tekstikenttiin annettujen tyytymättömyyden ilmaisujen käsittelyn jälkeen päädyttiin kolmeen kehitettävään toiminnan osa-alueeseen: henkilökunnan ammattitaito, kuntouttavan päivätoiminnan yhtenäinen toimintamalli sekä asiakas- ja omaisviestintä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kehittämisen tulee kohdistua Essoten kuntouttavan päivä-toiminnan yhteisen toimintamallin edelleen kehittämiseen asiakkaan toimintakykyä moni-puolisesti tukevaan suuntaan. On luotava toimintamallit viestintään asiakkaalle ja hänen omaisilleen sekä vapaaehtoistoimijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Omaishoitajien tulee saada tasa-arvoisesti tukea kuntouttavan päivätoiminnan palveluista kaikilla alueilla. Henkilökunnan osaamisen vahvistaminen ja jatkuva kehittäminen lisää työhyvinvointia ja motivaatiota asiakkaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Yksiköiden välisillä säännöllisillä tapaamisilla juurrutetaan uusia toimintakäytäntöjä ja vahvistetaan osaamista jakamalla tietoa hyvistä käytänteistä. The purpose of this research and development task was to find the factors in rehabilitative day activities that clients and their relatives consider most conducive to their well-being and ability to function. The aim of the task was to form development ideas for better targeting of rehabilitative day activities that will promote the well-being and functional capacity of clients in a uniform and equal manner in all welfare areas of The South Savo Social and Health Care Authority (Essote).
The research data consisted of a survey among Essote's rehabilitative clients of day activities and their relatives, as well as customer feedback. The importance of rehabilitative day activities as an enabler of living at home was studied with the help of theoretical knowledge of well-being and the analyzed research data.
As a result of the survey among analysis, the support of rehabilitating day activities’ for living at home was already found to be good in its current form. The willingness of clients and their relatives to recommend rehabilitating day activities to others was high and the average ratings given were almost excellent. Maslow’s pyramid showed that rehabilitating day activities enable the fulfillment of the needs of both clients and their relatives at all levels.
The answers to the structured questions revealed that almost a quarter of the clients had not participated in planning their care and service and that the opportunities are poor for outdoor activities in rehabilitating day activities. In addition, it was partly challenging to find an escort outside the home when needed. Relatives' responses highlighted a lack of under-standing the relatives' activities and non-participation in the planning of relatives' services. Based on the analysis of the responses, three areas of activity were developed: the professionalism of the staff, the unified operating model of rehabilitative day activities, and communication with clients and their relatives.
In conclusion, the development activities should focus on the further development of Essote's common operating model for rehabilitative day activities to steer them in a direction that supports the client's ability to function in many ways. It is necessary to create communication models with the clients and their relatives and for cooperation with volunteers. Caregivers must receive equal support from rehabilitative day activities in all areas, and this also requires the development of a common operating model. Strengthening and continuously developing the competence of the staff promotes well-being at work and motivation to support the well-being of customers. Regular interdepartmental meetings and sharing information could introduce new practices and strengthen the expertise of the staff.
Tutkimusaineistona on käytetty Essoten kuntouttavan päivätoiminnan asiakkaille ja heidän omaisilleen tehtyä kyselyä ja asiakaspalautetta. Kuntouttavan päivätoiminnan merkitystä kotona asumisen mahdollistajana tutkittiin hyvinvoinnin ja toimintakyvyn teoriatiedon ja tutkimusaineiston avulla. Kyselyn analysoinnin tuloksena kuntouttavan päivätoiminnan tuki kotona asumiseen todettiin hyväksi. Asiakkaiden ja omaisten kuntouttavan päivätoiminnan suositteluhalukkuus muille vastaavaa palvelua tarvitseville oli korkea ja palvelulle annettujen arvosanojen keskiarvo lähes kiitettävä. Maslowin pyramidi osoitti, että kuntouttava päivätoiminta mahdollistaa niin asiakkaiden kuin omaistenkin tarpeiden tyydyttymisen kaikilla tasoilla.
Strukturoitujen kysymysten vastauksissa ilmeni, että lähes neljännes asiakkaista vastasi, ettei ole osallistunut hoitonsa ja palvelunsa suunnitteluun ja ulkoilumahdollisuudet päivätoiminnassa ovat huonot. Lisäksi saattajan saaminen tarvittaessa kodin ulkopuolelle oli osalla haasteellista. Omaisten vastauksissa nousi esiin tietämättömyys omaisen asioista ja osallistumattomuus omaisen palvelun suunnitteluun. Avoimiin tekstikenttiin annettujen tyytymättömyyden ilmaisujen käsittelyn jälkeen päädyttiin kolmeen kehitettävään toiminnan osa-alueeseen: henkilökunnan ammattitaito, kuntouttavan päivätoiminnan yhtenäinen toimintamalli sekä asiakas- ja omaisviestintä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kehittämisen tulee kohdistua Essoten kuntouttavan päivä-toiminnan yhteisen toimintamallin edelleen kehittämiseen asiakkaan toimintakykyä moni-puolisesti tukevaan suuntaan. On luotava toimintamallit viestintään asiakkaalle ja hänen omaisilleen sekä vapaaehtoistoimijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Omaishoitajien tulee saada tasa-arvoisesti tukea kuntouttavan päivätoiminnan palveluista kaikilla alueilla. Henkilökunnan osaamisen vahvistaminen ja jatkuva kehittäminen lisää työhyvinvointia ja motivaatiota asiakkaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Yksiköiden välisillä säännöllisillä tapaamisilla juurrutetaan uusia toimintakäytäntöjä ja vahvistetaan osaamista jakamalla tietoa hyvistä käytänteistä.
The research data consisted of a survey among Essote's rehabilitative clients of day activities and their relatives, as well as customer feedback. The importance of rehabilitative day activities as an enabler of living at home was studied with the help of theoretical knowledge of well-being and the analyzed research data.
As a result of the survey among analysis, the support of rehabilitating day activities’ for living at home was already found to be good in its current form. The willingness of clients and their relatives to recommend rehabilitating day activities to others was high and the average ratings given were almost excellent. Maslow’s pyramid showed that rehabilitating day activities enable the fulfillment of the needs of both clients and their relatives at all levels.
The answers to the structured questions revealed that almost a quarter of the clients had not participated in planning their care and service and that the opportunities are poor for outdoor activities in rehabilitating day activities. In addition, it was partly challenging to find an escort outside the home when needed. Relatives' responses highlighted a lack of under-standing the relatives' activities and non-participation in the planning of relatives' services. Based on the analysis of the responses, three areas of activity were developed: the professionalism of the staff, the unified operating model of rehabilitative day activities, and communication with clients and their relatives.
In conclusion, the development activities should focus on the further development of Essote's common operating model for rehabilitative day activities to steer them in a direction that supports the client's ability to function in many ways. It is necessary to create communication models with the clients and their relatives and for cooperation with volunteers. Caregivers must receive equal support from rehabilitative day activities in all areas, and this also requires the development of a common operating model. Strengthening and continuously developing the competence of the staff promotes well-being at work and motivation to support the well-being of customers. Regular interdepartmental meetings and sharing information could introduce new practices and strengthen the expertise of the staff.