Terveydenhoitaja osana yhteisöllistä oppilashuoltoryhmää
Heikkilä, Laura (2021)
Heikkilä, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036617
Tiivistelmä
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) astui voimaan 1.8.2014. Lain myötä oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti yhteisöllisenä, koko kouluyhteisöä tukevana oppilashuoltona, ja sen rinnalla tarjotaan erilaisia yksilöllisen oppilashuollon palveluita. Yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista kouluissa vastaa kunkin koulun moniammatillinen oppilashuoltoryhmä.
Työn tilaajana toimi eteläsuomalainen kunta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin kunnan peruskouluissa työskentelevät kouluterveydenhoitajat osallistuvat yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään, ja millaisena he kokevat roolinsa ryhmässä. Samalla saatiin tietoa siitä, miten yhteisöllistä oppilashuoltoa toteutetaan kyseisen kunnan kouluissa. Työn tutkimuksellisuudessa osuudessa toteutettiin määrällistä tutkimusotetta soveltaen sähköinen kysely kouluterveydenhoitajille.
Terveydenhoitajat ovat aktiivisia oppilashuoltoryhmien osallistujia. Terveydenhoitajat kokevat, että heidän läsnäolonsa oppilashuoltoryhmässä on tärkeää, ja että siitä on hyötyä ryhmän työskentelylle. Oppilashuoltoryhmissä myös arvostetaan terveydenhoitajien asiantuntijuutta lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteutetaan kunnan kouluissa hyvin eri tavoin. Eroja löytyi niin ryhmien kokoontumistiheyksistä, ryhmien kokoonpanoista kuin oppilashuollon toteuttamisesta. Tutkimuksen perusteella oppilashuoltoryhmien tulisi jatkossa arvioida omaa työskentelyä ja toiminnan vaikuttavuutta säännöllisesti ja oppilaat sekä huoltajat tulisi ottaa mukaan osaksi oppilashuoltoryhmiä.
Työn tilaajana toimi eteläsuomalainen kunta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin kunnan peruskouluissa työskentelevät kouluterveydenhoitajat osallistuvat yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään, ja millaisena he kokevat roolinsa ryhmässä. Samalla saatiin tietoa siitä, miten yhteisöllistä oppilashuoltoa toteutetaan kyseisen kunnan kouluissa. Työn tutkimuksellisuudessa osuudessa toteutettiin määrällistä tutkimusotetta soveltaen sähköinen kysely kouluterveydenhoitajille.
Terveydenhoitajat ovat aktiivisia oppilashuoltoryhmien osallistujia. Terveydenhoitajat kokevat, että heidän läsnäolonsa oppilashuoltoryhmässä on tärkeää, ja että siitä on hyötyä ryhmän työskentelylle. Oppilashuoltoryhmissä myös arvostetaan terveydenhoitajien asiantuntijuutta lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteutetaan kunnan kouluissa hyvin eri tavoin. Eroja löytyi niin ryhmien kokoontumistiheyksistä, ryhmien kokoonpanoista kuin oppilashuollon toteuttamisesta. Tutkimuksen perusteella oppilashuoltoryhmien tulisi jatkossa arvioida omaa työskentelyä ja toiminnan vaikuttavuutta säännöllisesti ja oppilaat sekä huoltajat tulisi ottaa mukaan osaksi oppilashuoltoryhmiä.