Tukkuliikkeen kilpailutekijät HeVin hankinnassa ja myyntiprosessissa asiakkaiden näkökulmasta
Alhonsuo, Sami (2021)
Alhonsuo, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026564
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tukkuliikkeelle, miten saavuttaa kilpailuetua HeVin myynnissä. HeVi on lyhennys hedelmistä ja vihanneksista. Hankinta ja myyn-tiprosessi käsittävät koko tukkuliikkeen toimitusketjun asiakkaalle.
Haastateltavista asiakkaista rajataan pois kahvilat ja baarit, koska niissä HeVin käyt-tö on todella vähäistä tai sitä ei ole ollenkaan. Kohteina ovat henkilöstö- ja lounasra-vintolat, sekä á la carte- ravintolat. Haastateltavat ravintolat sijaitsevat pääkaupunki-seudulla. Tietoperustassa käsitellään kilpailuedusta tarkemmin differointia, kilpailute-kijöitä ja, miten asiakaskokemus näkyy kilpailuetuna. Myynnin prosesseista avaus jätettiin pois, koska kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti jo olemassa olevat asiak-kaat.
Tutkimus on kvalitatiivinen fenomenologinen tutkimus. Aineisto hankitaan teema-haastatteluilla tukkuliikkeen asiakkaille. Teemat ovat toimiva tuote asiakkaan näkö-kulmasta, ostoprosessi, sekä asiakaspalvelu ja ongelmatilanteet. Aineistoa käsitel-lään sisällönanalyysilla. Tulokset teemoitellaan samoilla teemoilla, kuin teemahaas-tattelussa.
Tutkimuksesta selvisi, että eniten asiakkaat arvostavat tuoreutta ja toimituksen täs-mällisyyttä. Hinta on lounasravintoloilla määräävä tekijä myös. Tuotteet eivät saa kärsiä koneellisesta käsittelystä liikaa. Pakkauskoot täytyvät olla optimaalisia. Eniten ongelmia ilmeni verkkokaupan kanssa. Verkkokaupasta ostaminen täytyy olla help-poa ja selkeästi toteutettua. Tuotteet täytyvät olla selkeästi kategorisoituja. Asiakas-palvelun pitää olla ongelmatilanteissa asiantuntevaa ja tehokasta. Tukkuliikkeen oma HeVi- konsepti koettiin myös hyväksi, mutta siihen toivottiin enemmän laajuutta ja vaihtelevuutta. Lounasravintolat näkivät eniten hyötyjä konseptista.
Haastateltavista asiakkaista rajataan pois kahvilat ja baarit, koska niissä HeVin käyt-tö on todella vähäistä tai sitä ei ole ollenkaan. Kohteina ovat henkilöstö- ja lounasra-vintolat, sekä á la carte- ravintolat. Haastateltavat ravintolat sijaitsevat pääkaupunki-seudulla. Tietoperustassa käsitellään kilpailuedusta tarkemmin differointia, kilpailute-kijöitä ja, miten asiakaskokemus näkyy kilpailuetuna. Myynnin prosesseista avaus jätettiin pois, koska kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti jo olemassa olevat asiak-kaat.
Tutkimus on kvalitatiivinen fenomenologinen tutkimus. Aineisto hankitaan teema-haastatteluilla tukkuliikkeen asiakkaille. Teemat ovat toimiva tuote asiakkaan näkö-kulmasta, ostoprosessi, sekä asiakaspalvelu ja ongelmatilanteet. Aineistoa käsitel-lään sisällönanalyysilla. Tulokset teemoitellaan samoilla teemoilla, kuin teemahaas-tattelussa.
Tutkimuksesta selvisi, että eniten asiakkaat arvostavat tuoreutta ja toimituksen täs-mällisyyttä. Hinta on lounasravintoloilla määräävä tekijä myös. Tuotteet eivät saa kärsiä koneellisesta käsittelystä liikaa. Pakkauskoot täytyvät olla optimaalisia. Eniten ongelmia ilmeni verkkokaupan kanssa. Verkkokaupasta ostaminen täytyy olla help-poa ja selkeästi toteutettua. Tuotteet täytyvät olla selkeästi kategorisoituja. Asiakas-palvelun pitää olla ongelmatilanteissa asiantuntevaa ja tehokasta. Tukkuliikkeen oma HeVi- konsepti koettiin myös hyväksi, mutta siihen toivottiin enemmän laajuutta ja vaihtelevuutta. Lounasravintolat näkivät eniten hyötyjä konseptista.