Palvelujohtamisen vaikutus hoitajien työhyvinvointiin
Mäkinen, Heli (2021)
Mäkinen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla palvelevaa johtamista ja työnhyvinvointia sekä johtamista terveysalalla. Tutkitaan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja työhyvinvoinnin edellytyksiä ja tunnuspiirteitä. Tällä opinnäytetyöllä halutaan selvittää miten palveleva johtaminen vaikuttaa ja näkyy hoitajien työhyvinvoinnissa. Tavoitteena on lisätä tietoa palvelevan johtajuuden merkityksestä työntekijöille.
Tämä opinnäytetyö on laadittu laadullisena tutkimuksena ja aineisto tähän
opinnäytetyöhön on kerätty eläytymismenetelmän avulla. Kohderyhmänä olivat Jik.ky:n lähihoitajat ja sairaanhoitajat. Aineisto sisälsi 46 vastausta
kehyskertomuksiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan hoitajien kokemukset palvelevasta johtamisesta työssään
liittyivät selkeästi työhyvinvointiin. Hoitajien saama kannustus ja arvostus lisäsivät
työhyvinvointia. Työhyvinvointi näkyi iloisuutena ja tyytyväisyytenä. Työhyvin voinnin positiivinen vaikutus jatkui myös vapaa-ajalla hoitajan hyvänä tuntemuksena onnistuneista työsuorituksista. Positiivisen palautteen saaminen työstä on tärkeää ja hoitajien mahdollisuudet vaikuttaa omiin työvuoroihinsa ja loma-ajankohtiin vaikuttivat myönteisesti työhyvinvointiin.
Tämä opinnäytetyö on laadittu laadullisena tutkimuksena ja aineisto tähän
opinnäytetyöhön on kerätty eläytymismenetelmän avulla. Kohderyhmänä olivat Jik.ky:n lähihoitajat ja sairaanhoitajat. Aineisto sisälsi 46 vastausta
kehyskertomuksiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan hoitajien kokemukset palvelevasta johtamisesta työssään
liittyivät selkeästi työhyvinvointiin. Hoitajien saama kannustus ja arvostus lisäsivät
työhyvinvointia. Työhyvinvointi näkyi iloisuutena ja tyytyväisyytenä. Työhyvin voinnin positiivinen vaikutus jatkui myös vapaa-ajalla hoitajan hyvänä tuntemuksena onnistuneista työsuorituksista. Positiivisen palautteen saaminen työstä on tärkeää ja hoitajien mahdollisuudet vaikuttaa omiin työvuoroihinsa ja loma-ajankohtiin vaikuttivat myönteisesti työhyvinvointiin.