Näön ja kuulon tutkiminen kouluterveydenhuollossa: Perehdytysvideot kouluterveydenhoitajille
Arminen, Sanna; Hyttinen, Virpi; Marttila, Seidi (2021)
Arminen, Sanna
Hyttinen, Virpi
Marttila, Seidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysvideot terveydenhoitajille näön ja kuulon tutkimisesta kouluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vantaan kaupunki.
Elämme maailmassa, jossa hyvä näkö- ja kuulokyky vaikuttavat merkittävästi hyvinvointiimme ja elämänlaatuumme. Näkö ja kuulo ovat tärkeimmät oppimiseen liittyvät aistimme. Teknologia on kehittynyt vauhdilla, lasten ja nuorten toimintaympäristöt ovat muuttuneet. Vapaa-ajalla ja koulussa vietetään entistä enemmän aikaa digitaalisten laitteiden parissa; älypuhelimet, kuulokkeiden käyttö, tietokonepelit ja muut ympäristön äänilähteet rasittavat lasten ja nuorten silmiä ja korvia. Kouluterveydenhuollossa näön ja kuulon laadukkaalla tutkimisella on merkitystä. Kouluterveydenhoitajilla on mahdollisuus ja vastuu edistää koululaisten terveyttä, joka kantaa myös aikuisuuteen.
Kansainväliset tutkimukset ja kansalliset opinnäytetyöt ja artikkelit ovat osoittaneet, että kouluterveydenhuollon yhtenäisissä toimintatavoissa ja laadukkaassa näön ja kuulon tutkimisessa on puutteita. Opinnäytetyömme tavoitteena oli helpottaa kouluterveydenhuollossa aloittavan terveydenhoitajan työtä selkeillä perehdytysvideoilla, yhtenäistää ja selkeyttää näön ja kuulon tutkimistapoja kouluterveydenhuollossa ja siten varmistaa suositusten mukainen laadukas näön- ja kuulontutkimus jokaiselle oppilaalle.
Opinnäytetyömme toteutustapa oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi kaksi perehdytysvideota: koululaisen lähi- ja kaukonäön tutkiminen sekä koululaisen kuulon tutkiminen audiometrilla. Videoilla näytetään tutkimusten toteutus Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa menetelmäkäsikirjan suositusten mukaan.
Tavoitteenamme on, että perehdytysvideot ovat mahdollisimman monen kouluterveydenhoitajan saatavilla ja tukena koululaisen näköä ja kuuloa tutkittaessa. Toivomme myös, että videoista on hyötyä Metropolia Ammattikorkeakoulun opetuksessa.
Elämme maailmassa, jossa hyvä näkö- ja kuulokyky vaikuttavat merkittävästi hyvinvointiimme ja elämänlaatuumme. Näkö ja kuulo ovat tärkeimmät oppimiseen liittyvät aistimme. Teknologia on kehittynyt vauhdilla, lasten ja nuorten toimintaympäristöt ovat muuttuneet. Vapaa-ajalla ja koulussa vietetään entistä enemmän aikaa digitaalisten laitteiden parissa; älypuhelimet, kuulokkeiden käyttö, tietokonepelit ja muut ympäristön äänilähteet rasittavat lasten ja nuorten silmiä ja korvia. Kouluterveydenhuollossa näön ja kuulon laadukkaalla tutkimisella on merkitystä. Kouluterveydenhoitajilla on mahdollisuus ja vastuu edistää koululaisten terveyttä, joka kantaa myös aikuisuuteen.
Kansainväliset tutkimukset ja kansalliset opinnäytetyöt ja artikkelit ovat osoittaneet, että kouluterveydenhuollon yhtenäisissä toimintatavoissa ja laadukkaassa näön ja kuulon tutkimisessa on puutteita. Opinnäytetyömme tavoitteena oli helpottaa kouluterveydenhuollossa aloittavan terveydenhoitajan työtä selkeillä perehdytysvideoilla, yhtenäistää ja selkeyttää näön ja kuulon tutkimistapoja kouluterveydenhuollossa ja siten varmistaa suositusten mukainen laadukas näön- ja kuulontutkimus jokaiselle oppilaalle.
Opinnäytetyömme toteutustapa oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi kaksi perehdytysvideota: koululaisen lähi- ja kaukonäön tutkiminen sekä koululaisen kuulon tutkiminen audiometrilla. Videoilla näytetään tutkimusten toteutus Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa menetelmäkäsikirjan suositusten mukaan.
Tavoitteenamme on, että perehdytysvideot ovat mahdollisimman monen kouluterveydenhoitajan saatavilla ja tukena koululaisen näköä ja kuuloa tutkittaessa. Toivomme myös, että videoista on hyötyä Metropolia Ammattikorkeakoulun opetuksessa.