Mentorointi esimiestyön tukena
Kokkonen, Marjut (2021)
Kokkonen, Marjut
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ehdotus esimiesten mentorointitoimintamallista Essoten mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Tarkoituksena oli koota näyttöön perustuvaa tietoa onnistuneen mentorointiprosessin luomiseen sekä mentoroinnin vaikutuksista esimiestyön tukemisessa. Tavoitteena oli edistää esimiesten osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaut tehtiin 12.2.2021 LAB Primon kautta, missä aineisto valikoitui Emerald Journals, Sage Premier, Ebsco ja ProQuest tietokannoista. Lisäksi aineistoa haettiin Theseuksesta sekä käsin haun ja Google Scholarin avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 17 aineistoa.
Analysointimenetelmänä oli metasynteesi. Tulosten analysoinnin jälkeen laadittiin mentorointitoimintamalli yhdessä Essoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelupäällikön kanssa.
Tutkimustulosten mukaan onnistuneen mentoroinnin vaikutukset kohdistuivat esimiehen lisäksi niin mentoriin, työyhteisöön kuin koko organisaatioon. Mentoroinnin koettiin vaikuttavan esimiehen tiedon, taidon ja itsevarmuuden lisääntymiseen. Uuden oppiminen tukee johtajuutta ja näin mahdollistaa myös urakehityksen. Mentorointi nähdään jatkuvana löytömatkana, mikä mahdollistaa niin henkilökohtaisen kasvun ihmisenä kuin ammatillisen huippuosaamisen kehityksen esimiehenä.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaut tehtiin 12.2.2021 LAB Primon kautta, missä aineisto valikoitui Emerald Journals, Sage Premier, Ebsco ja ProQuest tietokannoista. Lisäksi aineistoa haettiin Theseuksesta sekä käsin haun ja Google Scholarin avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 17 aineistoa.
Analysointimenetelmänä oli metasynteesi. Tulosten analysoinnin jälkeen laadittiin mentorointitoimintamalli yhdessä Essoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelupäällikön kanssa.
Tutkimustulosten mukaan onnistuneen mentoroinnin vaikutukset kohdistuivat esimiehen lisäksi niin mentoriin, työyhteisöön kuin koko organisaatioon. Mentoroinnin koettiin vaikuttavan esimiehen tiedon, taidon ja itsevarmuuden lisääntymiseen. Uuden oppiminen tukee johtajuutta ja näin mahdollistaa myös urakehityksen. Mentorointi nähdään jatkuvana löytömatkana, mikä mahdollistaa niin henkilökohtaisen kasvun ihmisenä kuin ammatillisen huippuosaamisen kehityksen esimiehenä.