Kanavat-verkkopalvelun alustava suunnittelu ja käytettävyystestaus
Kajaluoto, Katariina (2021)
Lataukset:
Kajaluoto, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084426
Tiivistelmä
Kanavat-palvelu on kehitteillä oleva, yksityishenkilön kehittämä verkkopalvelu, joka tarjoaa käyttäjälleen mahdollisuuden tv-ohjelmatietojen hakuun ja tarkasteluun. Palvelun kehitys on vielä alkutekijöissään ja opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palvelua tulisi lähteä kehittämään, jotta se vastaisi käyttäjien tarpeita, tarjoaisi käyttäjille lisäarvoa ja erottuisi markkinoiden vastaavista palveluista.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena. Alun kartoitusvaihe sisälsi opinnäytetyön tekijän toimesta toteutetun kilpailija-analyysin ja kilpailevien palveluiden käytettävyyden arvioinnin, sekä verkossa toimivia tv-ohjelmaoppaita käyttäville henkilöille suunnatun verkkopohjaisen kyselyn. Seuraavassa vaiheessa analysoitiin kartoitusvaiheessa saatuja tietoja ja johdettiin näistä alustavat Kanavat-palveluun toteutettavat toiminnot, joista sitten valittiin testattavaan, palvelun ensimmäiseen mockup-versioon sisällytettävät toiminnot. Tähän vaiheeseen osallistuivat sekä opinnäytetyön tekijä, että palvelun kehittäjä.
Tämän jälkeen Kanavat-palvelun kehittäjä loi yhteistyössä opinnäytetyön tekijän kanssa mockup-version palvelusta ja opinnäytetyön tekijä rekrytoi testaajat käytettävyystestausta varten. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli ja järjesti etäyhteydellä tapahtuvan käytettävyystestauksen, johon osallistui viisi testaajaa. Viimeisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijä purki ja analysoi käytettävyystestauksesta saadut tulokset ja laati näistä ehdotukset palvelun jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön osalta projekti päättyi tähän, mutta palvelun kehittäjä jatkaa palvelun kehitystä.
Projektissa hyödynnettiin erilaisia käyttäjätutkimuksen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmiä, kuten käyttäjäkyselyä, heuristista analyysia sekä käyttäjätestausta. Projektin työalustoina toimivat Confluence Jira, Microsoft Teams, Adobe XD sekä Miro.
Yleisesti ottaen käytettävyystestaukseen osallistuneille testaajille jäi positiivinen tunne sovelluksen mockup-versiosta ja he kuvailivat sen olevan selkeä ja yksinkertainen. Testauksen myötä nousi kuitenkin esiin tiettyjä kehityskohteita ja testaajilta saatiin paljon palautetta sekä konkreettisia kehitysideoita. Käytettävyystestauksesta ja muista opinnäytetyön vaiheista saatuja tietoja tullaan hyödyntämään palvelun jatkokehityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena. Alun kartoitusvaihe sisälsi opinnäytetyön tekijän toimesta toteutetun kilpailija-analyysin ja kilpailevien palveluiden käytettävyyden arvioinnin, sekä verkossa toimivia tv-ohjelmaoppaita käyttäville henkilöille suunnatun verkkopohjaisen kyselyn. Seuraavassa vaiheessa analysoitiin kartoitusvaiheessa saatuja tietoja ja johdettiin näistä alustavat Kanavat-palveluun toteutettavat toiminnot, joista sitten valittiin testattavaan, palvelun ensimmäiseen mockup-versioon sisällytettävät toiminnot. Tähän vaiheeseen osallistuivat sekä opinnäytetyön tekijä, että palvelun kehittäjä.
Tämän jälkeen Kanavat-palvelun kehittäjä loi yhteistyössä opinnäytetyön tekijän kanssa mockup-version palvelusta ja opinnäytetyön tekijä rekrytoi testaajat käytettävyystestausta varten. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli ja järjesti etäyhteydellä tapahtuvan käytettävyystestauksen, johon osallistui viisi testaajaa. Viimeisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijä purki ja analysoi käytettävyystestauksesta saadut tulokset ja laati näistä ehdotukset palvelun jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön osalta projekti päättyi tähän, mutta palvelun kehittäjä jatkaa palvelun kehitystä.
Projektissa hyödynnettiin erilaisia käyttäjätutkimuksen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmiä, kuten käyttäjäkyselyä, heuristista analyysia sekä käyttäjätestausta. Projektin työalustoina toimivat Confluence Jira, Microsoft Teams, Adobe XD sekä Miro.
Yleisesti ottaen käytettävyystestaukseen osallistuneille testaajille jäi positiivinen tunne sovelluksen mockup-versiosta ja he kuvailivat sen olevan selkeä ja yksinkertainen. Testauksen myötä nousi kuitenkin esiin tiettyjä kehityskohteita ja testaajilta saatiin paljon palautetta sekä konkreettisia kehitysideoita. Käytettävyystestauksesta ja muista opinnäytetyön vaiheista saatuja tietoja tullaan hyödyntämään palvelun jatkokehityksessä.