”Haluan, että minusta kirjataan hyviä asioita” : lapsen osallisuuden lisääminen Turun kaupungin lastenkotien päivittäiskirjaamisessa
Lahdenperä, Linda; Lehtikankare, Maiju (2021)
Lahdenperä, Linda
Lehtikankare, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074323
Tiivistelmä
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin parityönä Turun kaupungin sijaishuollossa tehtävän dokumentoinnin kehittämiseksi. Tarve dokumentoinnin kehittämiseksi nousi siitä, ettei lasten ääni tällä hetkellä kuulu laisinkaan lastenkotien tekemissä päivittäiskirjauksissa eivätkä lapset tiedä mitä heistä kirjataan. Lapset voivat halutessaan vielä aikuisiällä pyytää heistä tehdyt raporttimerkinnät ja siksi on tärkeää, että lapsi saisi tutustua kirjauksiin jo lastenkodissa asuessaan. Kehittämisen tarpeellisuutta lisää lastensuojelun kirjausten siirtyminen Kanta-palveluihin, jolloin asiakirjat ovat lasten luettavissa reaaliajassa.
Tavoitteena oli lisätä lastenkodissa asuvien lasten osallisuutta päivittäiskirjaamisessa. Tehtävänä oli luoda uusi, yhtenäinen osallistavan päivittäiskirjaamisen toimintamalli, joka otettaisiin käyttöön kaikissa Turun kaupungin sijaishuollon yksiköissä. Projektia lähdettiin toteuttamaan The double diamond-mallia soveltaen, yhdessä lastenkodin ohjaajista koostuvan kirjaamistyöryhmän kanssa.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa tehtiin alkukartoituskysely kaikille Turun kaupungin lastenkotien lapsille ja ohjaajille. Kyselyn avulla selvitettiin lasten osallisuuden nykytilaa kirjauksissa, lasten tietoisuutta heistä tehtävistä kirjauksista, mitä toiveita heillä on osallisuuteen liittyen sekä kuinka osallisuutta päivittäiskirjauksissa voitaisiin lisätä. Yli puolet lapsista eivät tienneet mitä heistä kirjataan, mutta haluaisivat tietää itseään koskevista kirjauksista. Ohjaajien kohdalla lapsen osallisuuden lisääminen päivittäiskirjaamisessa nähtiin positiivisena asiana ja ajanmukaisena työskentelytapana, joka on mahdollista toteuttaa omalla työpaikalla.
Kyselyn tulosten pohjalta luotiin uusi toimintamalli, lapsen viikkokirjaus. Uudessa toimintamallissa lapsi ja ohjaaja toteuttavat viikoittain yhteisen kirjauksen lapsen asiakastietojärjestelmään. Kirjauksen yhteydessä tarkastellaan yhdessä lapsen päivittäiskirjauksia ja keskustellaan ajankohtaisista asioista asiakastietojärjestelmään luotujen fraasitekstien pohjalta. Viikkokirjauksen avulla lapsi pääsee osalliseksi itseään koskevassa dokumentoinnissa ja lapsen ääni saadaan näkyviin päivittäiskirjauksissa. Säännöllinen yhdessä jaettu aika aikuisen ja lapsen kesken vahvistaa vuorovaikutusta ja luottamusta.
Osallistavan kirjaamisen ja lapsen viikkokirjauksen ydinajatukset koottiin ohjaajan oppaaksi ja lastenkotien ohjaajille järjestetään koulutuspäivä menetelmän käyttöönoton helpottamiseksi ja mallin juurruttamiseksi huhtikuussa 2021. Malli yhtenäistää lastenkotien käytäntöjä ja antaa ohjaajille konkreettisen menetelmän tukea lapsen osallisuutta. The aim of this development project carried out in pairs was to improve the documentation in the foster care of the City of Turku. The need to develop the documentation practices arose from the children currently not being heard or them not knowing what is being written about them in their daily recordings. Children can request to have their own records when they become of age and it would therefore be important for them to be able to access them already while still living in a child protection facility.
The goal is to increase the involvement of those children in their own daily recordings by creating a new, unified operating model for daily recording. The model is to be introduced and implemented in all child protection facilities in the city of Turku. The need for development is increased by the transition of child protection records to Kanta services, making them available for children in real time. The project was started in accordance with The double diamond model in collaboration with the city of Turkus registration development group.
In the first phase of the project, an initial survey was conducted for all children and instructors in the child protection facilities. A questionnaire was used to find out the current state of child involvement in recording, children's awareness of the entries written about them and how inclusion could be increased in the daily recordings. More than half of the children did not know what was being recorded about them but stated they would like to know more about the records on themselves. In the case of the instructors, increasing the involvement of children in daily recording was seen as a widely positive concept that is possible to implement in one's own workplace.
Based on the results of the survey, a new unified model was created, the child's weekly recording. In the new model, the child and the instructor make a weekly joint recording in the child's customer information system. Through this process, children can get involved in the documentation about themselves and the child's voice is visible in the daily recordings. In addition, regular shared time between the instructor and the child strengthens their interaction and sense of trust.
The child's weekly recording model was created in collaboration with the city of Turku's registration development group. The core ideas of child involvement and the child’s weekly recording model were compiled in a guide booklet. An education day will be held for the instructors working in child protection facilities to accelerate the implementation of the model in April 2021. The model unifies the recording practices in child protection facilities and provides instructors with a concrete model to support child inclusion.
Tavoitteena oli lisätä lastenkodissa asuvien lasten osallisuutta päivittäiskirjaamisessa. Tehtävänä oli luoda uusi, yhtenäinen osallistavan päivittäiskirjaamisen toimintamalli, joka otettaisiin käyttöön kaikissa Turun kaupungin sijaishuollon yksiköissä. Projektia lähdettiin toteuttamaan The double diamond-mallia soveltaen, yhdessä lastenkodin ohjaajista koostuvan kirjaamistyöryhmän kanssa.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa tehtiin alkukartoituskysely kaikille Turun kaupungin lastenkotien lapsille ja ohjaajille. Kyselyn avulla selvitettiin lasten osallisuuden nykytilaa kirjauksissa, lasten tietoisuutta heistä tehtävistä kirjauksista, mitä toiveita heillä on osallisuuteen liittyen sekä kuinka osallisuutta päivittäiskirjauksissa voitaisiin lisätä. Yli puolet lapsista eivät tienneet mitä heistä kirjataan, mutta haluaisivat tietää itseään koskevista kirjauksista. Ohjaajien kohdalla lapsen osallisuuden lisääminen päivittäiskirjaamisessa nähtiin positiivisena asiana ja ajanmukaisena työskentelytapana, joka on mahdollista toteuttaa omalla työpaikalla.
Kyselyn tulosten pohjalta luotiin uusi toimintamalli, lapsen viikkokirjaus. Uudessa toimintamallissa lapsi ja ohjaaja toteuttavat viikoittain yhteisen kirjauksen lapsen asiakastietojärjestelmään. Kirjauksen yhteydessä tarkastellaan yhdessä lapsen päivittäiskirjauksia ja keskustellaan ajankohtaisista asioista asiakastietojärjestelmään luotujen fraasitekstien pohjalta. Viikkokirjauksen avulla lapsi pääsee osalliseksi itseään koskevassa dokumentoinnissa ja lapsen ääni saadaan näkyviin päivittäiskirjauksissa. Säännöllinen yhdessä jaettu aika aikuisen ja lapsen kesken vahvistaa vuorovaikutusta ja luottamusta.
Osallistavan kirjaamisen ja lapsen viikkokirjauksen ydinajatukset koottiin ohjaajan oppaaksi ja lastenkotien ohjaajille järjestetään koulutuspäivä menetelmän käyttöönoton helpottamiseksi ja mallin juurruttamiseksi huhtikuussa 2021. Malli yhtenäistää lastenkotien käytäntöjä ja antaa ohjaajille konkreettisen menetelmän tukea lapsen osallisuutta.
The goal is to increase the involvement of those children in their own daily recordings by creating a new, unified operating model for daily recording. The model is to be introduced and implemented in all child protection facilities in the city of Turku. The need for development is increased by the transition of child protection records to Kanta services, making them available for children in real time. The project was started in accordance with The double diamond model in collaboration with the city of Turkus registration development group.
In the first phase of the project, an initial survey was conducted for all children and instructors in the child protection facilities. A questionnaire was used to find out the current state of child involvement in recording, children's awareness of the entries written about them and how inclusion could be increased in the daily recordings. More than half of the children did not know what was being recorded about them but stated they would like to know more about the records on themselves. In the case of the instructors, increasing the involvement of children in daily recording was seen as a widely positive concept that is possible to implement in one's own workplace.
Based on the results of the survey, a new unified model was created, the child's weekly recording. In the new model, the child and the instructor make a weekly joint recording in the child's customer information system. Through this process, children can get involved in the documentation about themselves and the child's voice is visible in the daily recordings. In addition, regular shared time between the instructor and the child strengthens their interaction and sense of trust.
The child's weekly recording model was created in collaboration with the city of Turku's registration development group. The core ideas of child involvement and the child’s weekly recording model were compiled in a guide booklet. An education day will be held for the instructors working in child protection facilities to accelerate the implementation of the model in April 2021. The model unifies the recording practices in child protection facilities and provides instructors with a concrete model to support child inclusion.