Likkojen Lenkki -tapahtuman kehittäminen ja houkuttelevuuden lisääminen alle 40-vuotiaiden kohderyhmässä
Linne, Maija (2021)
Linne, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074320
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Likkojen Lenkki -tapahtuman osallistujien kokemuksia, tyytyväisyyttä ja toiveita tapahtumaa kohtaan. Tavoitteena oli antaa näiden kerättyjen tietojen pohjalta kehitysehdotuksia tapahtuman tuottajalle, jotta tapahtuman asiakastyytyväisyys kasvaa ja houkuttelevuus lisääntyy alle 40-vuotiaiden kohderyhmässä.
Teoriaviitekehyksessä keskityttiin tapahtumaprosessiin, tapahtuman turvallisuuteen, markkinointiin, asiakaskokemukseen ja millenniaaleihin. Myös muistoja ja yllätyksellisyyttä sekä onnellisuutta käsiteltiin. Millenniaalien sukupolvi nostettiin esille, koska he ovat tapahtuman haluttua kohderyhmää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, johon saatiin 198 vastausta tapahtuman osallistujilta. Merkityksellisempinä tuloksina saatiin selville osallistujien mielestä tärkeimmät kehityskohteet, eri ikäryhmien suosimat liikuntavaihtoehdot, osallistujien motivaattorit osallistua tapahtumaan sekä paras kanava tapahtuman markkinointiin. Kehitysehdotuksissa tuotiin esiin tunnelman ja yllätyksellisyyden tunteen tärkeys sekä tunteisiin ja muistiin jäämiseen vaikuttavia tekijöitä esimerkiksi maaliviivaan ja kuvausseiniin panostaminen. Kehitysehdotuksina tapahtumalle esitettiin myös vaikuttajamarkkinointi, Instagramin ja Facebookin Stories-osion käyttöön keskittyminen sekä panostaminen palautekyselystä nousseisiin tärkeimpiin kehityskohteisiin eli eväisiin ja lenkkireittien merkintöihin.
Mahdollisina jatkotutkimusaiheina nähtiin kilpailija-analyysi, syvempi tutkimus alle 40-vuotiaille osallistujille, jotka haluavat kehittää tapahtumaa sekä markkinointisuunnitelman tekeminen kohdennetusti millenniaaleille.
Teoriaviitekehyksessä keskityttiin tapahtumaprosessiin, tapahtuman turvallisuuteen, markkinointiin, asiakaskokemukseen ja millenniaaleihin. Myös muistoja ja yllätyksellisyyttä sekä onnellisuutta käsiteltiin. Millenniaalien sukupolvi nostettiin esille, koska he ovat tapahtuman haluttua kohderyhmää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, johon saatiin 198 vastausta tapahtuman osallistujilta. Merkityksellisempinä tuloksina saatiin selville osallistujien mielestä tärkeimmät kehityskohteet, eri ikäryhmien suosimat liikuntavaihtoehdot, osallistujien motivaattorit osallistua tapahtumaan sekä paras kanava tapahtuman markkinointiin. Kehitysehdotuksissa tuotiin esiin tunnelman ja yllätyksellisyyden tunteen tärkeys sekä tunteisiin ja muistiin jäämiseen vaikuttavia tekijöitä esimerkiksi maaliviivaan ja kuvausseiniin panostaminen. Kehitysehdotuksina tapahtumalle esitettiin myös vaikuttajamarkkinointi, Instagramin ja Facebookin Stories-osion käyttöön keskittyminen sekä panostaminen palautekyselystä nousseisiin tärkeimpiin kehityskohteisiin eli eväisiin ja lenkkireittien merkintöihin.
Mahdollisina jatkotutkimusaiheina nähtiin kilpailija-analyysi, syvempi tutkimus alle 40-vuotiaille osallistujille, jotka haluavat kehittää tapahtumaa sekä markkinointisuunnitelman tekeminen kohdennetusti millenniaaleille.