Opas onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointiin
Uotila, Katariina (2021)
Uotila, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä kokonaisuus siitä, miten vaikuttajamarkkinointia suunnitellaan onnistuneesti ja miten vaikuttajamarkkinointisuunnitelma tehdään. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa, miksi yritysten kannattaisi hyödyntää sitä ja miten vaikuttajamarkkinointia lähdetään suunnittelemaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia käsitteenä ja ilmiönä, vaikuttajamarkkinoinnin suosituimpia kanavia, lakeja ja sääntöjä sekä onnistumisen mittaamista ja arvioimista. Työn materiaalina käytettiin mahdollisimman uusia ja monipuolisia lähteitä.
Teoriaosuuden pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle PaaPii Designille vaikuttajamarkkinointisuunnitelma. Opinnäytetyöstä oli tarkoitus luoda opas onnistuneeseen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun, joka toimisi PaaPii Designin pohjana vaikuttajamarkkinointia toteutettaessa. PaaPii Designille suunniteltiin kaksi vaikuttajamarkkinointisuunnitelmaa: brändilähettiläsyhteistyö ja lyhytkestoinen vaikuttajamarkkinointikampanja, jotka tukevat toisiaan.
Opinnäytetyössä havaittiin, että vaikuttajamarkkinoinnissa onnistutaan parhaiten, kun siitä tehdään suunnitelma ja se suunnitellaan strategiseksi osaksi yrityksen koko markkinointikokonaisuutta. Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisesta tulee tavoitteellista ja suunniteltua, kun vaikuttajamarkkinoinnille asetetaan selkeät tavoitteet. Näin vaikuttajamarkkinointia pystytään mittaamaan ja analysoimaan, jotta nähdään, onnistuttiinko vaikuttajamarkkinoinnissa saavuttamaan tavoitteet.
Teoriaosuuden pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle PaaPii Designille vaikuttajamarkkinointisuunnitelma. Opinnäytetyöstä oli tarkoitus luoda opas onnistuneeseen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun, joka toimisi PaaPii Designin pohjana vaikuttajamarkkinointia toteutettaessa. PaaPii Designille suunniteltiin kaksi vaikuttajamarkkinointisuunnitelmaa: brändilähettiläsyhteistyö ja lyhytkestoinen vaikuttajamarkkinointikampanja, jotka tukevat toisiaan.
Opinnäytetyössä havaittiin, että vaikuttajamarkkinoinnissa onnistutaan parhaiten, kun siitä tehdään suunnitelma ja se suunnitellaan strategiseksi osaksi yrityksen koko markkinointikokonaisuutta. Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisesta tulee tavoitteellista ja suunniteltua, kun vaikuttajamarkkinoinnille asetetaan selkeät tavoitteet. Näin vaikuttajamarkkinointia pystytään mittaamaan ja analysoimaan, jotta nähdään, onnistuttiinko vaikuttajamarkkinoinnissa saavuttamaan tavoitteet.