Uuden tuulensuojalevyn suoritustasovaatimukset ja laadunvalvontakriteerit
Anoschkin, Vera (2021)
Anoschkin, Vera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064280
Tiivistelmä
Gyproc Kirkkonummen tehtaalla halutaan saada tuotantoon uusi lasikuituhuopapäällysteinen tuulensuojalevy, jonka laatuvaatimuksia käsitellään tässä opinnäytetyössä.
Työn tavoitteena on selvittää standardeissa SFS-EN 520:2004+A1:2009 ja SFS-EN 15283-1 + A1 asetetut kriteerit ja suorittaa ITT-testit CE-merkintää varten. Osa testeistä suoritetaan Gyprocin Kirkkonummen tehtaalla ja osa testautetaan Saint-Gobain Finland Oy:n muilla tehtailla sekä ulkopuolisessa testauslaboratoriossa. Uuden tuulensuojalevyn olisi tarkoitus asettua ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja kustannuksiltaan perinteisen GTS 9 ja GHS 9 Storm-levyn väliin.
Tuotekehitysprosessissa ajettiin kolme koeajoa, joista ensimmäisessä testattiin lähinnä tuotantolinjan käytettävyyttä ja kahdessa seuraavassa keskityttiin enemmän levyn ominaisuuksiin. Ensimmäinen koeajo ajettiinkin märkätilalevyn reseptillä ja kaksi muuta perinteisen tuulensuojalevyn reseptillä, johon oli tehty pieniä muutoksia. Koeajoissa testattiin normaalin tuotannon aikana tehtävät testit ja kolmannesta koeajosta toimitettiin näytteitä CE-merkinnän vaatimiin testeihin, joita ei testattu tehtaan omassa laboratoriossa.
Tuotekehityksessä ollut tuulensuojalevy täyttää sille asetetut vaatimukset, sillä se asettuu toivotunlaisesti GTS 9 ja GHS 9 Stormin väliin. Levy on suoritustasoltaan enemmän GHS 9 Stormin kaltainen. GTX 9 on tarkoitus lanseerata alkuvuodesta 2021.
Työn tavoitteena on selvittää standardeissa SFS-EN 520:2004+A1:2009 ja SFS-EN 15283-1 + A1 asetetut kriteerit ja suorittaa ITT-testit CE-merkintää varten. Osa testeistä suoritetaan Gyprocin Kirkkonummen tehtaalla ja osa testautetaan Saint-Gobain Finland Oy:n muilla tehtailla sekä ulkopuolisessa testauslaboratoriossa. Uuden tuulensuojalevyn olisi tarkoitus asettua ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja kustannuksiltaan perinteisen GTS 9 ja GHS 9 Storm-levyn väliin.
Tuotekehitysprosessissa ajettiin kolme koeajoa, joista ensimmäisessä testattiin lähinnä tuotantolinjan käytettävyyttä ja kahdessa seuraavassa keskityttiin enemmän levyn ominaisuuksiin. Ensimmäinen koeajo ajettiinkin märkätilalevyn reseptillä ja kaksi muuta perinteisen tuulensuojalevyn reseptillä, johon oli tehty pieniä muutoksia. Koeajoissa testattiin normaalin tuotannon aikana tehtävät testit ja kolmannesta koeajosta toimitettiin näytteitä CE-merkinnän vaatimiin testeihin, joita ei testattu tehtaan omassa laboratoriossa.
Tuotekehityksessä ollut tuulensuojalevy täyttää sille asetetut vaatimukset, sillä se asettuu toivotunlaisesti GTS 9 ja GHS 9 Stormin väliin. Levy on suoritustasoltaan enemmän GHS 9 Stormin kaltainen. GTX 9 on tarkoitus lanseerata alkuvuodesta 2021.