Pilvipalvelun käyttö kaluston toiminnan visualisointiin
Hakala, Sakari (2021)
Hakala, Sakari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064272
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli pilvipalvelun käyttö kalustonhallintajärjestelmässä tiedon visualisointiin. Työn tavoitteena oli suunnitella järjestelmän rakenne ja valita pilvipalveluntarjoaja ja tarvittavat palvelut saatujen vaatimusten mukaisesti. Osa järjestelmän vaatimuksista tuli jo käytettävän laitteiston asettamana ja osa asiakkaan pyytämänä.
Tärkeimpänä laitteena järjestelmässä oli tarkoitus toimia EPEC 6107 -ohjainlaite, mutta ohjelmien asennusongelmien takia sitä ei saatu lähettämään dataa pilvipalveluun. Pilvipalvelusta data siirtyi tallennustilaan, josta nettisivua ylläpitävä virtuaalikone voi lukea datan ja esittää sen graafisessa muodossa. Myös nettisivun toteutus jäi työn ulkopuolelle, mutta dataa saatiin luettua tallennustilasta virtuaalikoneelle.
Pilvipalveluntarjoajan valinnassa oli tarkoituksena tehdä valinta ominaisuuksien ja hinnan perusteella, mutta ominaisuudet olivat tärkeämmässä osassa. Parhaaksi valittiin Microsoft Azure, koska sen ominaisuudet vastasivat vaatimuksia paremmin kuin Amazonin IoT-palvelu, ja hinta oli merkittävästi halvempi kuin Googlen palvelulla.
Työssä perehdyttiin myös yleisesti IoT-järjestelmän perusteisiin sekä tietoturvaan, jotta saataisiin parempi käsitys järjestelmän toiminnasta. Tietoturvan osalta verrattiin pilvipalvelua paikalliseen palvelimeen ja päädyttiin tulokseen, että pilvipalvelu on todennäköisesti turvallisempi ja edullisempi vaihtoehto.
Tarkoituksena oli myös kehittää prototyyppi kalustonhallintajärjestelmästä. Vaatimusten mukaista prototyyppiä ei saatu tehtyä, mutta työstä saatiin silti arvokasta tietoa järjestelmän mahdollisesta rakenteesta, ja sen perusteella voidaan tehdä arvio tarvittavasta työmäärästä järjestelmän kehittämiseksi. Tietoa saatiin myös siitä, mihin asioihin tarvittaisiin lisää ammattitaitoa, jotta järjestelmästä kehitettäisiin järkevä ja vakaa.
Tärkeimpänä laitteena järjestelmässä oli tarkoitus toimia EPEC 6107 -ohjainlaite, mutta ohjelmien asennusongelmien takia sitä ei saatu lähettämään dataa pilvipalveluun. Pilvipalvelusta data siirtyi tallennustilaan, josta nettisivua ylläpitävä virtuaalikone voi lukea datan ja esittää sen graafisessa muodossa. Myös nettisivun toteutus jäi työn ulkopuolelle, mutta dataa saatiin luettua tallennustilasta virtuaalikoneelle.
Pilvipalveluntarjoajan valinnassa oli tarkoituksena tehdä valinta ominaisuuksien ja hinnan perusteella, mutta ominaisuudet olivat tärkeämmässä osassa. Parhaaksi valittiin Microsoft Azure, koska sen ominaisuudet vastasivat vaatimuksia paremmin kuin Amazonin IoT-palvelu, ja hinta oli merkittävästi halvempi kuin Googlen palvelulla.
Työssä perehdyttiin myös yleisesti IoT-järjestelmän perusteisiin sekä tietoturvaan, jotta saataisiin parempi käsitys järjestelmän toiminnasta. Tietoturvan osalta verrattiin pilvipalvelua paikalliseen palvelimeen ja päädyttiin tulokseen, että pilvipalvelu on todennäköisesti turvallisempi ja edullisempi vaihtoehto.
Tarkoituksena oli myös kehittää prototyyppi kalustonhallintajärjestelmästä. Vaatimusten mukaista prototyyppiä ei saatu tehtyä, mutta työstä saatiin silti arvokasta tietoa järjestelmän mahdollisesta rakenteesta, ja sen perusteella voidaan tehdä arvio tarvittavasta työmäärästä järjestelmän kehittämiseksi. Tietoa saatiin myös siitä, mihin asioihin tarvittaisiin lisää ammattitaitoa, jotta järjestelmästä kehitettäisiin järkevä ja vakaa.