Toimimalla taitavaksi –opas vanhemmille lapsen motoristen taitojen edistämiseksi ja sensomotorisen kehityksen tukemiseksi
Auranaho, Aino; Heinonen, Merita (2021)
Auranaho, Aino
Heinonen, Merita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064260
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapiassa toimintaterapeutit pyrkivät antamaan lapsille mahdollisuuden tehdä erilaisia toimintoja heidän jokapäiväisessä elämässään. Toimintaterapeutit pyrkivät löytämään mahdollisuuksia ja ratkaisuja edistääkseen lapsen toiminnallista suoriutumista ja osallistumista. Toimintaterapiassa koko perhe nähdään asiakkaana. Täten on tärkeää, että toimintaterapiassa otetaan huomioon perheen arki ja ympäristö kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön lähtökohtana on Oulun Yliopistollisen sairaalan pyrkimys kehittää toimintaansa ja lapsiasiakkaidensa vanhemmille tarjottavaa neuvontaa ja ohjausta. Kiinnostuimme sairaalalta tulleesta aihe-ehdotuksesta ja tarkensimme aihetta oman kiinnostuksemme sekä yhteistyötahon toiveiden mukaiseksi koskemaan lapsen motoristen taitojen ja sensomotorisen kehityksen tukemista.
Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opas lapsen motoristen taitojen ja sensomotorisen kehityksen tukemiseksi Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeuttien työvälineeksi vanhempien ohjaukseen. Kehitystavoite on, että Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeutit käyttävät opasta oman työnsä tukena kehittääkseen vanhemmille annettavaa ohjausta. Toinen kehitystavoite on, että oppaan saaneet perheet hyödyntävät opasta omassa arjessaan.
Toteutimme opinnäytetyömme projektimuotoisena. Projektin tuotoksena suunnittelimme ja toteutimme oppaan hyödyntäen toimintaterapian Hankittujen motoristen taitojen viitekehystä. Keräsimme palautetta suullisesti ohjausryhmältä sekä Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeuteilta. Lisäksi laadimme palautekyselyn edellä mainituille toimintaterapeuteille ja 4–6-vuotiaiden lasten vanhemmille. Kyselyyn vastasi neljä toimintaterapeuttia ja seitsemän vanhempaa.
Opas on 23-sivuinen ja se on muotoiltu valmiiseen Word-asiakirja-muotoiseen potilasohjepohjaan. Opas sisältää tietoa motoriikan kehittymisestä, sensomotoriikasta, motorisesta oppimisesta, motoristen taitojen kehittymisestä, ympäristön vaikutuksesta sekä arjen toiminnan, leikin ja ohjaustavan merkityksestä lasten motoristen taitojen kehityksessä. Oppaassa on lueteltu arkisia toimintoja eri ympäristöjen mukaan.
Opinnäytetyön lähtökohtana on Oulun Yliopistollisen sairaalan pyrkimys kehittää toimintaansa ja lapsiasiakkaidensa vanhemmille tarjottavaa neuvontaa ja ohjausta. Kiinnostuimme sairaalalta tulleesta aihe-ehdotuksesta ja tarkensimme aihetta oman kiinnostuksemme sekä yhteistyötahon toiveiden mukaiseksi koskemaan lapsen motoristen taitojen ja sensomotorisen kehityksen tukemista.
Opinnäytetyömme välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opas lapsen motoristen taitojen ja sensomotorisen kehityksen tukemiseksi Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeuttien työvälineeksi vanhempien ohjaukseen. Kehitystavoite on, että Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeutit käyttävät opasta oman työnsä tukena kehittääkseen vanhemmille annettavaa ohjausta. Toinen kehitystavoite on, että oppaan saaneet perheet hyödyntävät opasta omassa arjessaan.
Toteutimme opinnäytetyömme projektimuotoisena. Projektin tuotoksena suunnittelimme ja toteutimme oppaan hyödyntäen toimintaterapian Hankittujen motoristen taitojen viitekehystä. Keräsimme palautetta suullisesti ohjausryhmältä sekä Oulun yliopistollisen sairaalan SL-fysiatrian toimintaterapeuteilta. Lisäksi laadimme palautekyselyn edellä mainituille toimintaterapeuteille ja 4–6-vuotiaiden lasten vanhemmille. Kyselyyn vastasi neljä toimintaterapeuttia ja seitsemän vanhempaa.
Opas on 23-sivuinen ja se on muotoiltu valmiiseen Word-asiakirja-muotoiseen potilasohjepohjaan. Opas sisältää tietoa motoriikan kehittymisestä, sensomotoriikasta, motorisesta oppimisesta, motoristen taitojen kehittymisestä, ympäristön vaikutuksesta sekä arjen toiminnan, leikin ja ohjaustavan merkityksestä lasten motoristen taitojen kehityksessä. Oppaassa on lueteltu arkisia toimintoja eri ympäristöjen mukaan.