”No mun mielestä laadukas varhaiskasvatus perustuu aina hyvään johtamiseen": Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiiminjohtajana toimimisesta
Heinonen, Laura (2021)
Heinonen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiiminjohtajina. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset ominaisuudet kuuluvat hyvälle ja huonolle tiiminjohtajalle, minkälaisia hyviä ja huonoja kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla oli tiiminjohtajina toimiessa sekä miten tiiminjohtajuutta päiväkodeissa tulisi tukea ja kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa. Tämän lisäksi yhtä varhaiskasvatuksen opettajaa haastateltiin strukturoidun haastattelun keinoin. Analyysimenetelmänä käytettiin aineiston luokittelua teemoihin. Opinnäytetyön teoriaperusta rakentui tiimityön ja johtamisen eri teorioihin, joista olennaisimpana Katzenbachin & Smithin teoria tiimien rakenteesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajan keskeisin vahvuus tiiminjohtamisessa on vuorovaikutustaidot. Tiimin sitoutumattomuus koetaan yleisimpänä johtamisen haasteena. Puheeksi ottaminen näyttäytyy aineiston valossa ristiriitaiselta, sillä se koetaan sekä heikkoutena että vahvuutena. Aineistosta nousee esille halu ja tarve pedagogisen johtamisen lisäkoulutukselle. The aim of the thesis was to study the experiences of early childhood education teachers in being a team leader. The goal was to find out what kind of qualities belong to a good and a poor team leader, what kind of good and bad experiences early childhood education teachers have about being a team leader and how team leadership in day care centers should be developed. The thesis was commissioned by the early childhood education and care services of the city of Hämeenlinna.
The thesis was carried out as a qualitative study. The research data were collected using an electronic questionnaire, to which eight early childhood education teachers responded. In addition, one teacher was interviewed through a structured interview. The method of analysis was to categorise data using themes. The theory base of the thesis was built on different theories of teamwork and leadership, most relevantly Katzenbach & Smith's theory of teams.
The study showed that the most important strength in team management is interaction skills. The team's noncommitment is seen as the most common management challenge. In the light of the data, broaching sensitive issues appears contradictory. It is considered both a strength and a weakness. The study highlights the desire and need for further training in pedagogical leadership.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa. Tämän lisäksi yhtä varhaiskasvatuksen opettajaa haastateltiin strukturoidun haastattelun keinoin. Analyysimenetelmänä käytettiin aineiston luokittelua teemoihin. Opinnäytetyön teoriaperusta rakentui tiimityön ja johtamisen eri teorioihin, joista olennaisimpana Katzenbachin & Smithin teoria tiimien rakenteesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajan keskeisin vahvuus tiiminjohtamisessa on vuorovaikutustaidot. Tiimin sitoutumattomuus koetaan yleisimpänä johtamisen haasteena. Puheeksi ottaminen näyttäytyy aineiston valossa ristiriitaiselta, sillä se koetaan sekä heikkoutena että vahvuutena. Aineistosta nousee esille halu ja tarve pedagogisen johtamisen lisäkoulutukselle.
The thesis was carried out as a qualitative study. The research data were collected using an electronic questionnaire, to which eight early childhood education teachers responded. In addition, one teacher was interviewed through a structured interview. The method of analysis was to categorise data using themes. The theory base of the thesis was built on different theories of teamwork and leadership, most relevantly Katzenbach & Smith's theory of teams.
The study showed that the most important strength in team management is interaction skills. The team's noncommitment is seen as the most common management challenge. In the light of the data, broaching sensitive issues appears contradictory. It is considered both a strength and a weakness. The study highlights the desire and need for further training in pedagogical leadership.