9.-luokkalaisten kokemuksia ja toiveita saamastaan seksuaalikasvatuksesta koulussa
Pellinen, Janita; Suomalainen, Julia; Tanskanen, Kia; Vainio, Jenna (2021)
Pellinen, Janita
Suomalainen, Julia
Tanskanen, Kia
Vainio, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014123
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin 9.-luokkalaisten koulussa saamaa seksuaalikasvatusta. Opinnäyte työn tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi 9.-luokkalaiset kokivat saamansa seksuaalikasva tuksen riittävyyden koulussa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, millaista he haluaisivat kou lusta saatavan seksuaalikasvatuksen olevan.
Työn tavoitteena oli, että tutkimusta pystyttäisiin oppilaiden kokemusten ja toiveiden perus teella hyödyntämään peruskoulussa saatavan seksuaalikasvatuksen kehittämiseen. Tavoit teena oli myös antaa muiden alojen ammattilaisille hyödyllistä tietoa seksuaalikasvatuksesta ja nuorten seksuaalisuudesta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselymuodossa kvalitatiivisella eli laadullisella lähestymista valla. Kysely toteutettiin Webropol -alustalla ja siinä oli 11 kysymyskohtaa. Kyselyyn vastasivat erään maakunnan koulun 9.-luokan oppilaat syksyllä 2020. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 21.
Kyselyn mukaan suurin osa oppilaista koki koulussa saamansa seksuaalikasvatuksen riittä väksi. Eniten hyödyllistä tietoa oppilaat olivat saaneet ehkäisyyn liittyvistä asioista. Koulun an taman seksuaalikasvatuksen merkityksen oppilaat kokivat kuitenkin toissijaiseksi internetistä ja kavereilta saatuun tietoon verrattuna.
Koulussa saatavaan seksuaalikasvatukseen toivottiin lisää opetusta seksuaalisesta suuntautu misesta ja sukupuoli-identiteetistä. Muita toiveita olivat esimerkiksi oppilaiden omiin kiinnostuk senkohteisiin perustuva opetus sekä anonyymin keskustelun mahdollisuus.
Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa ja tutkia nuorten tiedonhakua seksuaalikasvatukseen liitty vissä asioissa. Opinnäytetyössä toteutetussa kyselyssä nuoret perustelivat koulussa saadun seksuaalikasvatuksen roolin toissijaisena muista lähteistä saamaansa tietoon verrattuna.
Työn tavoitteena oli, että tutkimusta pystyttäisiin oppilaiden kokemusten ja toiveiden perus teella hyödyntämään peruskoulussa saatavan seksuaalikasvatuksen kehittämiseen. Tavoit teena oli myös antaa muiden alojen ammattilaisille hyödyllistä tietoa seksuaalikasvatuksesta ja nuorten seksuaalisuudesta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselymuodossa kvalitatiivisella eli laadullisella lähestymista valla. Kysely toteutettiin Webropol -alustalla ja siinä oli 11 kysymyskohtaa. Kyselyyn vastasivat erään maakunnan koulun 9.-luokan oppilaat syksyllä 2020. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 21.
Kyselyn mukaan suurin osa oppilaista koki koulussa saamansa seksuaalikasvatuksen riittä väksi. Eniten hyödyllistä tietoa oppilaat olivat saaneet ehkäisyyn liittyvistä asioista. Koulun an taman seksuaalikasvatuksen merkityksen oppilaat kokivat kuitenkin toissijaiseksi internetistä ja kavereilta saatuun tietoon verrattuna.
Koulussa saatavaan seksuaalikasvatukseen toivottiin lisää opetusta seksuaalisesta suuntautu misesta ja sukupuoli-identiteetistä. Muita toiveita olivat esimerkiksi oppilaiden omiin kiinnostuk senkohteisiin perustuva opetus sekä anonyymin keskustelun mahdollisuus.
Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa ja tutkia nuorten tiedonhakua seksuaalikasvatukseen liitty vissä asioissa. Opinnäytetyössä toteutetussa kyselyssä nuoret perustelivat koulussa saadun seksuaalikasvatuksen roolin toissijaisena muista lähteistä saamaansa tietoon verrattuna.