Freeski-valmentajien valmennusosaamisen kartoitus ja kehittäminen
Mourujärvi, Juha (2021)
Lataukset:
Mourujärvi, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314106
Tiivistelmä
Ski sport Finland on vuonna 2008 perustettu itsenäinen lajiliitto, joka vastaa jäsenseurojensa kanssa Suomen alppi- ja freestylehiihdon lajien kehittämisestä. Tarve työlle syntyi lajiliiton kautta, kun freeski-lajin valmentajien koulutusohjelma vaati uudistamista. Valmentajakoulutuksen kohderyhmänä ovat seuravalmentajat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista valmentaja tarvitsee freeski-lajin parissa seuravalmennustasolla. Seuravalmentajat toimivat yleensä lasten ja nuorten parissa, tämän takia tutkimus rajattiin koskemaan lapsia ja nuoria. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lajiliitolle tutkimuksen kautta tietoa, jota voidaan käyttää hyväksi valmentajien kouluttamiseen lajin pariin ja kehittämään tietotaitoa jo olemassa oleville valmentajille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jolla pyrittiin ymmärtämään tutkimuskohteena olevaa ilmiötä eli freeski-valmentajien osaamistarpeita seuravalmennustasolla lasten ja nuorten parissa. Työssä käytettiin soveltaen Cotén ja Gilbertin 2009 vuoden esittämää valmennusosaamisen mallia freeski-valmentajien osaamistarpeiden selvittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja haastateltavat olivat slopelajien ammattivalmentajia, jotka omasivat valmennuskokemusta seuratasolta aina maajoukkueeseen saakka.
Tutkimustulosten perusteella freeski-valmentajalla olisi hyvä olla koulutusta liikunta-alalta kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi liikunnan ja urheilun eri osa-alueista. Valmentajalla tulisi myös olla lajitietämystä, että hän voi ohjata harjoittelua oikeaan suuntaan. Valmentajan tulisi olla tietoinen psyykkisen valmennuksen eri osa-alueista. Valmentajan toimintaympäristö usein koostuu lapsista ja nuorista, joten valmentajalla tulisi olla tietämystä lasten ja nuorten fyysisistä kehitysvaiheista.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää lajiliiton järjestämässä valmentajakoulutuksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista valmentaja tarvitsee freeski-lajin parissa seuravalmennustasolla. Seuravalmentajat toimivat yleensä lasten ja nuorten parissa, tämän takia tutkimus rajattiin koskemaan lapsia ja nuoria. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lajiliitolle tutkimuksen kautta tietoa, jota voidaan käyttää hyväksi valmentajien kouluttamiseen lajin pariin ja kehittämään tietotaitoa jo olemassa oleville valmentajille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jolla pyrittiin ymmärtämään tutkimuskohteena olevaa ilmiötä eli freeski-valmentajien osaamistarpeita seuravalmennustasolla lasten ja nuorten parissa. Työssä käytettiin soveltaen Cotén ja Gilbertin 2009 vuoden esittämää valmennusosaamisen mallia freeski-valmentajien osaamistarpeiden selvittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja haastateltavat olivat slopelajien ammattivalmentajia, jotka omasivat valmennuskokemusta seuratasolta aina maajoukkueeseen saakka.
Tutkimustulosten perusteella freeski-valmentajalla olisi hyvä olla koulutusta liikunta-alalta kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi liikunnan ja urheilun eri osa-alueista. Valmentajalla tulisi myös olla lajitietämystä, että hän voi ohjata harjoittelua oikeaan suuntaan. Valmentajan tulisi olla tietoinen psyykkisen valmennuksen eri osa-alueista. Valmentajan toimintaympäristö usein koostuu lapsista ja nuorista, joten valmentajalla tulisi olla tietämystä lasten ja nuorten fyysisistä kehitysvaiheista.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää lajiliiton järjestämässä valmentajakoulutuksissa.