Sosioekonomisen aseman yhteys koulupudokkuuteen
Takala, Konsta; Riihinen, Jouni (2021)
Takala, Konsta
Riihinen, Jouni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103303992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103303992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin sosioekonomisen aseman ja siihen liittyvien tekijöiden kuten perherakenteen ja asuinympäristön yhteyttä koulupudokkuuteen. Tavoitteena oli muodostaa aiemmin tehtyjen tutkimusten pohjalta ajankohtainen ja helppolukuinen kokonaisuus sosioekonomisen aseman eri osatekijöiden yhteydestä koulupudokkuuteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin koulupudokkuutta, sosioekonomista asemaa sekä siihen liittyviä tekijöitä kuten huono-osaisuutta, syrjäytymistä, ylisukupolvisuutta ja Suomen koulutusjärjestelmää. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kahdeksasta tutkimuksesta, joista seitsemän oli kansainvälisiä ja yksi suomalainen. Aineistosta etsittiin sosioekonomisen aseman ja muiden tekijöiden yhteyksiä koulupudokkuuteen. Aineiston haun jälkeen löydetyt tutkimukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällön analyysia, jolloin tulosten luokittelu toteutettiin aineistosta nostettujen tekijöiden perusteella pää- ja alaluokkiin.
Tuloksista ilmeni, että vanhempien tuloilla ja koulutustaustalla on yhteys lasten koulupudokkuuden ja koulumenestyksen kanssa. Perheen heikko sosioekonominen asema vaikuttaa negatiivisesti lasten mahdollisuuksiin suorittaa toisen asteen koulutus ja päästä työelämään. Tuloksista selvisi myös, että sukupuolella, asuinympäristöllä, sosiaalisilla suhteilla ja huono-osaisuudella on yhteys koulupudokkuuden riskiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin koulupudokkuutta, sosioekonomista asemaa sekä siihen liittyviä tekijöitä kuten huono-osaisuutta, syrjäytymistä, ylisukupolvisuutta ja Suomen koulutusjärjestelmää. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kahdeksasta tutkimuksesta, joista seitsemän oli kansainvälisiä ja yksi suomalainen. Aineistosta etsittiin sosioekonomisen aseman ja muiden tekijöiden yhteyksiä koulupudokkuuteen. Aineiston haun jälkeen löydetyt tutkimukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällön analyysia, jolloin tulosten luokittelu toteutettiin aineistosta nostettujen tekijöiden perusteella pää- ja alaluokkiin.
Tuloksista ilmeni, että vanhempien tuloilla ja koulutustaustalla on yhteys lasten koulupudokkuuden ja koulumenestyksen kanssa. Perheen heikko sosioekonominen asema vaikuttaa negatiivisesti lasten mahdollisuuksiin suorittaa toisen asteen koulutus ja päästä työelämään. Tuloksista selvisi myös, että sukupuolella, asuinympäristöllä, sosiaalisilla suhteilla ja huono-osaisuudella on yhteys koulupudokkuuden riskiin.