Majoitusinfo matkailuyrityksen asiakkaiden käyttöön: Ohjeistuksilla kohti turvallisuutta, vastuullisuutta ja asiakaskokemuksen parantamista.
Mursu, Pauliina (2021)
Mursu, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä majoitusinfo Lapin Metsäläinen Oy:n asiakkaiden luettavaksi. Tarkoituksena on tarjota asiakkaille tietoa ja ohjeita majoituksesta, luonnossa liikkumisesta ja aktiviteeteista. Tekemällä majoitusinfo haluttiin ratkaista valmiiden ohjeiden puuttuminen tällä hetkellä ja tavoitella asiakaskokemuksen parantamista sekä majoituksen turvallisuuden ja vastuullisuuden edistämistä. Opinnäytetyön aihepiirinä on turvallinen ja vastuullinen matkailu sekä käyttäjäystävällisten ohjeiden laadinta.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastattelua, havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Haastattelun avulla hankittiin toimeksiantajalta tietoa majoitusinfoon tarvittavasta sisällöstä, toimeksiantajan tavoitteista tälle työlle ja yrityksen toiminnasta. Havainnointi suoritettiin yrityksessä paikan päällä yöpymällä mökissä, ja sen avulla hankittiin tietoa asiakkaan näkökulmasta sekä hahmotettiin kokonaiskuvaa yrityksestä. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin haastattelusta ja havainnoinnista saatuja vastauksia ja muistiinpanoja, sekä etsittiin lähdeaineistoa internetistä ja kirjastosta.
Menetelmien tuloksena koostettiin majoitusinfon sisältö, joka koostuu seuraavista osista: Yleistä, Majoitus (Mökki), Majoitus (Teltat), Majoitus (Huoneet), Aktiviteetit ja Etäisyydet ja nähtävää. Infon alussa on kansilehti ja toisella sivulla tervetuloteksti ja Metsä Kolon tarina. Lopussa on Ranuan Saariharjun kartta.
Työn tulokseksi saatiin aikaan majoitusinfo, joka on tehty vastaamaan yrityksen tämänhetkistä tilannetta. Yrityksen tulevat muutokset todennäköisesti muuttavat ohjeistuksia tulevaisuudessa. Toimeksiantaja saa muokattavat Word-tiedostot majoitusinfosta tulevien muutosten lisäämistä varten. Majoitusinfon vaikutus asiakkaiden majoittumiseen ja asiakaskokemukseen nähdään vasta tulevaisuudessa, kun info päätyy asiakkaiden käyttöön.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastattelua, havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Haastattelun avulla hankittiin toimeksiantajalta tietoa majoitusinfoon tarvittavasta sisällöstä, toimeksiantajan tavoitteista tälle työlle ja yrityksen toiminnasta. Havainnointi suoritettiin yrityksessä paikan päällä yöpymällä mökissä, ja sen avulla hankittiin tietoa asiakkaan näkökulmasta sekä hahmotettiin kokonaiskuvaa yrityksestä. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin haastattelusta ja havainnoinnista saatuja vastauksia ja muistiinpanoja, sekä etsittiin lähdeaineistoa internetistä ja kirjastosta.
Menetelmien tuloksena koostettiin majoitusinfon sisältö, joka koostuu seuraavista osista: Yleistä, Majoitus (Mökki), Majoitus (Teltat), Majoitus (Huoneet), Aktiviteetit ja Etäisyydet ja nähtävää. Infon alussa on kansilehti ja toisella sivulla tervetuloteksti ja Metsä Kolon tarina. Lopussa on Ranuan Saariharjun kartta.
Työn tulokseksi saatiin aikaan majoitusinfo, joka on tehty vastaamaan yrityksen tämänhetkistä tilannetta. Yrityksen tulevat muutokset todennäköisesti muuttavat ohjeistuksia tulevaisuudessa. Toimeksiantaja saa muokattavat Word-tiedostot majoitusinfosta tulevien muutosten lisäämistä varten. Majoitusinfon vaikutus asiakkaiden majoittumiseen ja asiakaskokemukseen nähdään vasta tulevaisuudessa, kun info päätyy asiakkaiden käyttöön.