Innostavan nukketeatterikurssin pedagogiset valinnat
Vahala, Tella (2021)
Vahala, Tella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293929
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni alkeistason nukketeatterikurssin suunnittelutyötä ja pedagogisia valintoja: mitä asioita hyvä nukketeatterikurssi sisältää ja miksi; miten näitä asioita kannattaa lähestyä, kun tavoitteena on kurssilaisten oppiminen ja innostaminen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on antaa nukketeatterin ammattilaiselle tai opiskelijalle työkaluja ja pohtimisen aihetta nukketeatterikurssin suunnittelutyöhön. Käsittelen tekstissä kurssin pedago-gisia valintoja syventyen kurssin puitteisiin, nukketeatterin teoriaan ja kontekstiin sekä käytän-nön opetukseen eli tekniikkaan ja esityksellisyyteen. Tämän lisäksi keskityn kurssin prosessin purkuun.
Käytän kirjoitukseni pohjana omia kokemuksiani Turun Taideakatemiassa 2017–2021 sekä vaihtokoulussani Puolan Akademia Sztuk Teatralnychissä (AST) 2019–2020. Tämän lisäksi työni tärkeinä lähteinä toimivat eri alojen pedagogiset tekstit ja nukketeatterin ammattilaisten kirjalliset teokset.
Tuloksena on teksti, jonka avulla voi helpottaa omaa suunnittelutyötään ja pohtia, millaisia osa-alueita kurssilla tulee ottaa huomioon ja kuinka ne kannattaa toteuttaa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on antaa nukketeatterin ammattilaiselle tai opiskelijalle työkaluja ja pohtimisen aihetta nukketeatterikurssin suunnittelutyöhön. Käsittelen tekstissä kurssin pedago-gisia valintoja syventyen kurssin puitteisiin, nukketeatterin teoriaan ja kontekstiin sekä käytän-nön opetukseen eli tekniikkaan ja esityksellisyyteen. Tämän lisäksi keskityn kurssin prosessin purkuun.
Käytän kirjoitukseni pohjana omia kokemuksiani Turun Taideakatemiassa 2017–2021 sekä vaihtokoulussani Puolan Akademia Sztuk Teatralnychissä (AST) 2019–2020. Tämän lisäksi työni tärkeinä lähteinä toimivat eri alojen pedagogiset tekstit ja nukketeatterin ammattilaisten kirjalliset teokset.
Tuloksena on teksti, jonka avulla voi helpottaa omaa suunnittelutyötään ja pohtia, millaisia osa-alueita kurssilla tulee ottaa huomioon ja kuinka ne kannattaa toteuttaa.