Palveluasumisessa olevien ikääntyneiden asukkaiden suunhoitoon liittyvät erityispiirteet
Ahmed, Umu; Ollikainen, Janni (2021)
Ahmed, Umu
Ollikainen, Janni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103283912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103283912
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman kanssa. Tarve kehittämistyölle ilmeni aikaisempien opiskelijoiden työharjoittelukokemusten kautta. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista sekä tuotoksesta eli opetusvideosta.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää palveluasumisessa asuvien ikääntyneiden asukkaiden suunhoitoa parantamalla suuhygienistiopiskelijoiden tietoja ja taitoja. Tavoitteena oli tuottaa opetusvideo suuhygienistiopiskelijoiden oppimisen tueksi. Videosta hyötyisivät suuhygienistiopiskelijoiden lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat sekä muut iäkkäiden parissa työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset.
Lähtötilanteen kartoittamisessa käytettiin laadullista menetelmää - teemahaastattelua. Verkkokokousjärjestelmällä tehtyyn haastatteluun osallistui kahdeksan suuhygienistiopiskelijaa sekä -opettaja, joilla oli kokemusta palveluasumisessa olevien ikääntyneiden asukkaiden suunhoidosta. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jossa monesti esille tulleet asiakokonaisuudet jaettiin teemoihin. Saadun aineiston pohjalta laadittiin suunnitelma tuotokselle.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi opetusvideo, joka käsittelee ikääntyneen kohtaamista palveluasumisessa sekä ikääntyneiden suunhoitoon liittyviä erityispiirteitä. Haastatteluaineistoa on käytetty opetusvideon sisällön laatimisessa. Video asetetaan Moodleen, opiskelijoiden yhteiseen oppimisalustaan, jossa se on saatavilla helposti. Erityisesti video auttaa suuhygienistiopiskelijoita vanhustenhuollon harjoitteluun valmistautumisessa.
Kehittämistyön onnistuvuutta arvioitiin kyselylomakkeella, joka oli suunnattu suuhygienistiopiskelijoille. Kyselyllä haluttiin saada selville videon selkeyttä, hyödynnettävyyttä ja sisällön opettavaisuutta.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää palveluasumisessa asuvien ikääntyneiden asukkaiden suunhoitoa parantamalla suuhygienistiopiskelijoiden tietoja ja taitoja. Tavoitteena oli tuottaa opetusvideo suuhygienistiopiskelijoiden oppimisen tueksi. Videosta hyötyisivät suuhygienistiopiskelijoiden lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat sekä muut iäkkäiden parissa työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset.
Lähtötilanteen kartoittamisessa käytettiin laadullista menetelmää - teemahaastattelua. Verkkokokousjärjestelmällä tehtyyn haastatteluun osallistui kahdeksan suuhygienistiopiskelijaa sekä -opettaja, joilla oli kokemusta palveluasumisessa olevien ikääntyneiden asukkaiden suunhoidosta. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jossa monesti esille tulleet asiakokonaisuudet jaettiin teemoihin. Saadun aineiston pohjalta laadittiin suunnitelma tuotokselle.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi opetusvideo, joka käsittelee ikääntyneen kohtaamista palveluasumisessa sekä ikääntyneiden suunhoitoon liittyviä erityispiirteitä. Haastatteluaineistoa on käytetty opetusvideon sisällön laatimisessa. Video asetetaan Moodleen, opiskelijoiden yhteiseen oppimisalustaan, jossa se on saatavilla helposti. Erityisesti video auttaa suuhygienistiopiskelijoita vanhustenhuollon harjoitteluun valmistautumisessa.
Kehittämistyön onnistuvuutta arvioitiin kyselylomakkeella, joka oli suunnattu suuhygienistiopiskelijoille. Kyselyllä haluttiin saada selville videon selkeyttä, hyödynnettävyyttä ja sisällön opettavaisuutta.