Hyvä Mä! -opas : miten tukea nuoren terveen minäkuvan kehittymistä nuorisotyössä
Hakanen, Laura; Lahtila, Susanna (2021)
Hakanen, Laura
Lahtila, Susanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253828
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on nuoren terveen minäkuvan kehittymisen tukeminen nuorisotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa oppaan muodossa nuorisotyön ammattilaisille tietoa minäkuvasta sekä minäkuvan tukemisen tärkeydestä ja antaa työvälineitä siihen. Opinnäytetyömme tilaavana tahona toimi Kankaanpään kaupungin nuorisopalvelut. Alun perin meidän piti pilotoida menetelmää Kankaanpään kaupungin nuorisotilalla, mutta Covid19-pandemiasta johtuen toimintaa ei voinut toteuttaa.
Opinnäytetyömme teoriaosassa kerromme minäkuvasta, itsetunnosta, nuoruudesta ikävaiheena sekä nuorisotyöstä. Teoriatiedon pohjalta rakensimme työmenetelmämme Hyvä Mä! -menetelmän, jonka käyttöön opas luotiin. Opas sisältää teoriatietoa minäkuvasta ja sen tukemisesta, sekä itse Hyvä Mä! - menetelmän esittelyn. Menetelmän taustan ja rungon lisäksi opas sisältää harjoitepankin menetelmän yksilöimistä varten sekä palautteita menetelmästämme. Materiaaleja teoriapohjaksi ja tukea työskentelyymme opinnäytetyömme toteuttamisen aikana olemme saaneet yhteistyötaholtamme, Mieli ry:ltä.
Hyvä Mä! -työmenetelmä on vuorovaikutuksellinen yksilötyön menetelmä, nuorten kanssa toimiville ammattilaisille. Menetelmä pohjautuu teemoitettuihin tapaamiskertoihin, joissa vallitsee kehumisen ilmapiiri. Ammattilaisen tehtävänä on yksilöidä tapaamiset minäkuvan kehyksestä käsin.
Hyvä Mä! -menetelmä ja opas sai runsaasti hyvää palautetta yhteistyötaholtamme Kankaanpään kaupungin nuorisopalveluilta. Palautetta saatiin toiminnallisen osuuden päätteeksi, joka toteutettiin Covid19-pandemia tilanteesta johtuen etäyhteydellä, Hyvä Mä! – menetelmän esittelynä. The topic of this functional thesis is the supporting of the development of a young person's healthy self-image in youth work. The purpose of the thesis is to provide information for youth work professionals about self-image and the importance of supporting self-image in the form of a guide and to provide tools for it. The youth services of the city of Kankaanpää acted as the subscriber for our thesis. Initially, we were supposed to pilot the method at the youth center in the city of Kankaanpää, but due to the Covid19 pandemic, we could not.
In the theoretical part of our thesis, we talk about self-image, self-esteem, youth and youth work. Based on the theoretical knowledge, we built our working method, Hyvä Mä! method for which the guide was created. The guide contains theoretical information about self-image and its support, as well as a description of the Hyvä Mä! - method. In addition to the background and frame of the method, the guide includes an exercise bank for personalising the method as well as feedback on our method. Materials for theoretical basis and support for our work during the process of our thesis, we received from our partner, Mieli ry.
Hyvä Mä! working method is an interactive method for individual work. It is meant for professionals working with young people. The method is based on themed meetings with an atmosphere of praise. It is the professional's job to personalise the appointments from the frame of the self-image.
Hyvä Mä! method and guide received a lot of good feedback from our partner youth services in the city of Kankaanpää. Feedback was received at the end of the operational part, which was carried out remotely as a demonstration of the Hyvä Mä! method due to the Covid19 pandemic situation.
Opinnäytetyömme teoriaosassa kerromme minäkuvasta, itsetunnosta, nuoruudesta ikävaiheena sekä nuorisotyöstä. Teoriatiedon pohjalta rakensimme työmenetelmämme Hyvä Mä! -menetelmän, jonka käyttöön opas luotiin. Opas sisältää teoriatietoa minäkuvasta ja sen tukemisesta, sekä itse Hyvä Mä! - menetelmän esittelyn. Menetelmän taustan ja rungon lisäksi opas sisältää harjoitepankin menetelmän yksilöimistä varten sekä palautteita menetelmästämme. Materiaaleja teoriapohjaksi ja tukea työskentelyymme opinnäytetyömme toteuttamisen aikana olemme saaneet yhteistyötaholtamme, Mieli ry:ltä.
Hyvä Mä! -työmenetelmä on vuorovaikutuksellinen yksilötyön menetelmä, nuorten kanssa toimiville ammattilaisille. Menetelmä pohjautuu teemoitettuihin tapaamiskertoihin, joissa vallitsee kehumisen ilmapiiri. Ammattilaisen tehtävänä on yksilöidä tapaamiset minäkuvan kehyksestä käsin.
Hyvä Mä! -menetelmä ja opas sai runsaasti hyvää palautetta yhteistyötaholtamme Kankaanpään kaupungin nuorisopalveluilta. Palautetta saatiin toiminnallisen osuuden päätteeksi, joka toteutettiin Covid19-pandemia tilanteesta johtuen etäyhteydellä, Hyvä Mä! – menetelmän esittelynä.
In the theoretical part of our thesis, we talk about self-image, self-esteem, youth and youth work. Based on the theoretical knowledge, we built our working method, Hyvä Mä! method for which the guide was created. The guide contains theoretical information about self-image and its support, as well as a description of the Hyvä Mä! - method. In addition to the background and frame of the method, the guide includes an exercise bank for personalising the method as well as feedback on our method. Materials for theoretical basis and support for our work during the process of our thesis, we received from our partner, Mieli ry.
Hyvä Mä! working method is an interactive method for individual work. It is meant for professionals working with young people. The method is based on themed meetings with an atmosphere of praise. It is the professional's job to personalise the appointments from the frame of the self-image.
Hyvä Mä! method and guide received a lot of good feedback from our partner youth services in the city of Kankaanpää. Feedback was received at the end of the operational part, which was carried out remotely as a demonstration of the Hyvä Mä! method due to the Covid19 pandemic situation.