Osaamiskartoitus myymälätyöntekijöille
Rappe, Jerry (2021)
Rappe, Jerry
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Mustin ja Mirrin myymälätyöntekijän työtehtävässä tarvittavaa osaamista. Tutkimusta voidaan kutsua myös nimellä osaamiskartoitus. Tämä osaamiskartoitus kartoitti, mitä osaamista Mustin ja Mirrin myymälätyöntekijä tarvitsee nykyisessä työssään sekä millä tasolla työntekijä kokivat oman osaamisensa olevan. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen kannalta keskeisiä teemoja, kuten osaamista, strategiaa sekä osaamiskartoitusta.
Tässä tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusotetta sekä Survey-tutkimusstrategiaa, jonka lähtökohdat ovat määrällisessä tutkimuksessa. Määrällinen tutkimus kartoittaa olemassa olevan tilanteen ja se kuvaa ilmiön numeerisessa muodossa. Määrälliselle tutkimukselle tyypillinen aineistonkeruumenetelmä on kyselytutkimus, joka oli myös valinta tämän tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi. Survey on tutkimusstrategia, jonka tavoitteena on koota kyselymenetelmällä tietoa satunnaisotannalla valittavista tutki-muskohteista.
Sähköinen verkkokysely lähetettiin välillisesti Mustin ja Mirrin HR-tiimin kautta pääkaupunkiseudun myymälätyöntekijöille. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Kyselyssä ei kerätty henkilötietoja, jolloin vastaajia ei voitu tunnistaa kyselyn perusteella. Kyselylomakkeessa lueteltiin eri kompetensseja eli työssä oletettavasti tarvittavaa osaamista. Jokaista kompetenssia kohden myymälätyöntekijä valitsi asteikolta 1-5 vastauksen kahteen lomakkeelta löytyvään kysymykseen. Myymälätyöntekijä arvioi kompetenssien tarvetta nykyisessä työssään sekä millä tasolla hän kokee oman osaamisensa olevan kyseisessä kompetenssissa. Molempien kysymysten vastauksista muodostettiin keskiarvot, jotka ovat tämän tutkimuksen tulokset.
Tuloksista saatiin selville, mitkä kompetenssit myymälätyöntekijät kokevat työssään tärkeiksi ja mitkä taas vähemmän tärkeiksi. Tärkeimmiksi kompetensseiksi työntekijät kokivat tuotetietämyksen sekä asiakkaan huomioinnin. Tuloksista myös selvisi työntekijöiden arvio osaamisestaan työssä tarvittavista kompetensseista. Työntekijät arvioivat oman osaamisensa olevan korkeimmillaan asiakkaan huomiointi- sekä tiimi- ja ryhmätyötaidoissa. Tuloksista muodostettiin osaamiskuiluja. Osaamiskuilut kuvaavat tarpeen ja osaamisen tason välisen eroa.
Tämän osaamiskartoituksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa osaamisen kehittämisessä, rekrytointiprosessissa sekä perehdytyksen suunnittelussa. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää myös jatkotutkimuksissa. Yksi vaihtoehto jatkotutkimukselle on Mustin ja Mirrin myymälätyöntekijöiden osaamisen kehittäminen.
Tässä tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusotetta sekä Survey-tutkimusstrategiaa, jonka lähtökohdat ovat määrällisessä tutkimuksessa. Määrällinen tutkimus kartoittaa olemassa olevan tilanteen ja se kuvaa ilmiön numeerisessa muodossa. Määrälliselle tutkimukselle tyypillinen aineistonkeruumenetelmä on kyselytutkimus, joka oli myös valinta tämän tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi. Survey on tutkimusstrategia, jonka tavoitteena on koota kyselymenetelmällä tietoa satunnaisotannalla valittavista tutki-muskohteista.
Sähköinen verkkokysely lähetettiin välillisesti Mustin ja Mirrin HR-tiimin kautta pääkaupunkiseudun myymälätyöntekijöille. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Kyselyssä ei kerätty henkilötietoja, jolloin vastaajia ei voitu tunnistaa kyselyn perusteella. Kyselylomakkeessa lueteltiin eri kompetensseja eli työssä oletettavasti tarvittavaa osaamista. Jokaista kompetenssia kohden myymälätyöntekijä valitsi asteikolta 1-5 vastauksen kahteen lomakkeelta löytyvään kysymykseen. Myymälätyöntekijä arvioi kompetenssien tarvetta nykyisessä työssään sekä millä tasolla hän kokee oman osaamisensa olevan kyseisessä kompetenssissa. Molempien kysymysten vastauksista muodostettiin keskiarvot, jotka ovat tämän tutkimuksen tulokset.
Tuloksista saatiin selville, mitkä kompetenssit myymälätyöntekijät kokevat työssään tärkeiksi ja mitkä taas vähemmän tärkeiksi. Tärkeimmiksi kompetensseiksi työntekijät kokivat tuotetietämyksen sekä asiakkaan huomioinnin. Tuloksista myös selvisi työntekijöiden arvio osaamisestaan työssä tarvittavista kompetensseista. Työntekijät arvioivat oman osaamisensa olevan korkeimmillaan asiakkaan huomiointi- sekä tiimi- ja ryhmätyötaidoissa. Tuloksista muodostettiin osaamiskuiluja. Osaamiskuilut kuvaavat tarpeen ja osaamisen tason välisen eroa.
Tämän osaamiskartoituksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa osaamisen kehittämisessä, rekrytointiprosessissa sekä perehdytyksen suunnittelussa. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää myös jatkotutkimuksissa. Yksi vaihtoehto jatkotutkimukselle on Mustin ja Mirrin myymälätyöntekijöiden osaamisen kehittäminen.