Markkinointiviestintäsuunnitelma : HyMy-kylä – Hyvinvointia Myllypurosta
Ripatti, Sami (2021)
Lataukset:
Ripatti, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233729
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli laatia toimeksiantajalle markkinointiviestintäsuunnitelma ulkoisen viestinnän tueksi sekä ohjaamaan ja helpottamaan oikeanlaisen sosiaalisen median sisällön tuottamisessa. Työ toteutettiin toimeksiantona Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksella toimivalle hyvinvointi- ja terveyspalveluita tuottavalle HyMy-kylälle. Toimeksiantaja oli aloittanut toimintansa Metropoliassa helmikuussa 2020, eikä olemassa olevaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa vielä ollut.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin markkinointiviestinnän keinoihin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluvaiheisiin ja -prosessiin. Markkinointiviestinnän keinoissa syvennyttiin mainontaan, josta käsiteltiin tarkemmin ostettu, lainattu ja oma media. Lähdeaineistona hyödynnettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Kirjallisuuslähteistä löytyi kattavasti tietoa, joka liittyi prosessin vaiheisiin, kohderyhmään, tavoitteisiin ja sosiaalisen median kanaviin. Verkkolähteistä puolestaan saatiin ajankohtaista tilastotietoa sosiaalisen median käyttäjistä ja blogeja sekä muita julkaisuja hyödynnettiin käsitteiden määrittelemiseksi.
Opinnäytetyön pohjalta tuotettiin varsinainen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Tuotos sisälsi kilpailijoiden markkinointiviestintäkanavista tehdyt analyysit, kohderyhmän kartoituksen toimeksiantajalle, toimeksiantajan nykytilanteen analysoinnin ja suunnitelmavaiheen, jossa tuotettiin asiakasprofiilit. Lisäksi tuotos sisälsi kehitysideoita omaan mediaan ja suunnitelman nykyisten sekä uusien sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Johtopäätöksessä todettiin oikeanlaisen mediasisällön tuottamisen merkitys näkyvyyden kannalta ja kuinka tärkeää on, että se kohdennetaan oikealle yleisölle. Huomattiin, että panostamalla asiakkaan näkökulmasta kiinnostavaan sisältöön tavoitetaan suurempi joukko potentiaalisia asiakkaita, kuin epärelevantin sisällön tuotannolla.
Opinnäytetyön liite vain toimeksiantajan käyttöön.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin markkinointiviestinnän keinoihin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluvaiheisiin ja -prosessiin. Markkinointiviestinnän keinoissa syvennyttiin mainontaan, josta käsiteltiin tarkemmin ostettu, lainattu ja oma media. Lähdeaineistona hyödynnettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Kirjallisuuslähteistä löytyi kattavasti tietoa, joka liittyi prosessin vaiheisiin, kohderyhmään, tavoitteisiin ja sosiaalisen median kanaviin. Verkkolähteistä puolestaan saatiin ajankohtaista tilastotietoa sosiaalisen median käyttäjistä ja blogeja sekä muita julkaisuja hyödynnettiin käsitteiden määrittelemiseksi.
Opinnäytetyön pohjalta tuotettiin varsinainen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Tuotos sisälsi kilpailijoiden markkinointiviestintäkanavista tehdyt analyysit, kohderyhmän kartoituksen toimeksiantajalle, toimeksiantajan nykytilanteen analysoinnin ja suunnitelmavaiheen, jossa tuotettiin asiakasprofiilit. Lisäksi tuotos sisälsi kehitysideoita omaan mediaan ja suunnitelman nykyisten sekä uusien sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Johtopäätöksessä todettiin oikeanlaisen mediasisällön tuottamisen merkitys näkyvyyden kannalta ja kuinka tärkeää on, että se kohdennetaan oikealle yleisölle. Huomattiin, että panostamalla asiakkaan näkökulmasta kiinnostavaan sisältöön tavoitetaan suurempi joukko potentiaalisia asiakkaita, kuin epärelevantin sisällön tuotannolla.
Opinnäytetyön liite vain toimeksiantajan käyttöön.